Článek
Zatímco ve Španělsku, Itálii, v Nizozemsku a dalších státech je tento způsob svozu odpadu již běžný, v Česku ho zatím používají pouze v Přerově. Ostrava je tak teprve druhým městem v republice, kde to zkouší.
Pro pilotní projekt Městská odpadová společnost OZO Ostrava zakoupila celkem 271 velkokapacitních kontejnerů na papír, plast a směsný odpad, ale také dva speciální vozy s bočním výsypem. Tato investice vyšla na 27 milionů korun.
„Vybrali jsme tři městské části: Jih, Porubu a Slezskou Ostravu, kde pilotní projekt zkoušíme. Tento systém má své výhody. Je to například efektivita svozu odpadu - bude rychlejší a méně častý. Kontejnery jsou nášlapné, takže se jich lidé nemusí dotýkat. Navíc se automaticky samy zavírají, takže do nich nebude pršet či sněžit, bude nižší zápach a nebude kolem nich takový nepořádek. Mnoho lidí totiž zapomíná popelnice zavírat,“ uvedl náměstek ostravského primátora pro životní prostředí Aleš Boháč (Starostové pro Ostravu).
Podotkl, že to bude příznivé i pro zaměstnance třídicí linky, jelikož odpad nebude tolik znehodnocený klimatickými podmínkami, jako tomu je v současnosti.

Nové kontejnery pojmou třikrát více odpadu než ty současné.
Novinka se nyní bude konkrétně zkoušet v ulici Dr. Martínka v Hrabůvce, na Hlavní třídě v Porubě a na ulici Na Františkově ve Slezské Ostravě.
„Tento provoz svozu odpadu nemůže fungovat zcela všude, má své limity. Kontejnery zvedá auto zboku do výšky, jejich vysypání tak nesmí bránit třeba vzrostlé stromy nebo elektrické vedení. Musí být pro svozové vozidlo dostupné z vozovky. Vzdálenost může být maximálně 2,5 metru,“ upozornil provozní náměstek OZO Ostrava Martin Boháč.
Ten navíc podotkl, že tento způsob svozu odpadu je mnohem rychlejší než například obsluha kontejnerů umístěných v podzemí.

Speciální popelářské auto, které odpad nabírá z boku bez závozníků.
„Podzemní síť máme hlavně v Porubě. Nicméně tam obsluha jednoho kontejneru trvá zhruba čtyři a půl minuty, kdežto tohle nové auto dokáže popelnici se stejným obsahem vysypat za čtyřicet vteřin,“ upřesnil Boháč s tím, že návratnost investice by měla být zhruba do tří až čtyř let.
Podle náměstka životního prostředí bude prvních 271 velkokapacitních nádob rozmístěno do poloviny příštího roku. Město chce systém dále rozšířit i do dalších svých částí. Samozřejmě bude záležet na tom, jak se novinka osvědčí v ulicích Ostravy.

