Hlavní obsah

Bezpečnější silnice mezi Libercem a Frýdlantem má stát 2 miliardy

Nebezpečné úseky, časté dopravní nehody, včetně smrtelných, špatná sjízdnost v zimě, zatížení měst a obcí na trase. To je výčet jen části problémů souvisejících se současnou silnicí spojující Liberec a Frýdlantský výběžek. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) připravuje výstavbu nové silnice, která má dopravní situaci zlepšit.

Foto: Blanka Freiwilligová, Novinky

Silnice směřující do Frýdlantského výběžku je typická krkolomnými zatáčkami.

Článek

Nová I/13 uleví především obyvatelům Mníšku, kudy dnes denně projíždějí tisíce aut.

Na novou silnici čekají například ve Frýdlantu, neboť pro město je její výstavba stěžejní hned z několika důvodů.

„Prvním je bezpečnost. V minulém týdnu se tam stala další smrtelná nehoda a stávající silnice nedostačuje kapacitně, ani technicky a vůbec neodpovídá parametrům 21. století,“ uvedl starosta Frýdlantu Dan Ramzer (ODS).

Podle něj na nové, rychlejší a bezpečnější silnici také závisí rozvoj celého regionu, protože kvůli špatnému spojení nechtějí ve Frýdlantu investoři stavět nové podniky.

„Chybějící lepší spojení má také dopad na demografický rozvoj u nás. Každý, kdo by u nás chtěl žít, si dobře rozmyslí, jestli se mu chce jezdit skoro dvě hodiny do práce do Liberce a raději se nastěhuje na Fojtku nebo do Šimonovic, což je znatelně dostupnější. Nová silnice cestu zkrátí a zrychlí a je evidentní, že to přinese i nové obyvatele. Příkladem může být Hrádek nad Nisou, kde po dostavbě rychlejšího spojení s Libercem výrazně narostl počet obyvatel,“ vysvětluje Ramzer.

Významný krok v přípravě přeložky nastal letos v létě, kdy Krajský úřad Libereckého kraje vydal rozhodnutí, které souhlasí se stavbou nové silnice I/13 mezi Krásnou Studánkou a Dětřichovem. V současnosti probíhá fáze posuzování, řeší se odvolání některých obcí a fyzických osob. Ministerstvo dopravy nyní tato odvolání vyhodnocuje a rozhodne, zda územní rozhodnutí potvrdí, nebo bude nutné ho upravit.

Silničáři chtějí začít stavět v roce 2028

„Pokud vše půjde podle plánu, mohly by být výkupy pozemků dokončeny v roce 2026 a projektová dokumentace pokračovat zadáním stupně pro provedení stavby. Samotná stavba by mohla začít v roce 2028,“ uvedl ředitel Správy Liberec ŘSD Jan Wohlmuth.

Silnice I/13 je hlavní dopravní spojnicí Liberecka a Frýdlantského výběžku. Současná trasa prochází přímo obcemi jako Mníšek, Albrechtice u Frýdlantu nebo Dětřichov, kde je provoz hustý, hlučný a nebezpečný. Nová přeložka naváže na již postavený a provozovaný úsek I/13, který končí okružní křižovatkou v Krásné Studánce a povede mimo zástavbu, což přinese větší bezpečnost a plynulost dopravy, méně hluku a emisí v obcích, rychlejší spojení do Frýdlantu i k hranici s Polskem.

„Nová silnice má zásadně zlepšit dopravu mezi Libercem a Frýdlantem. Uleví lidem, kteří žijí podél současné trasy, a zároveň zlepší dostupnost regionu. Záměr počítá i s opatřeními pro ochranu krajiny – například výsadbou zeleně, odvodněním a ochranou půdy,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Nový úsek silnice má měřit 8,5 kilometru, má na něm být sedm mostů, dva nadjezdy i ekodukt. Počítá se i se stavbou několika protihlukových stěn. Předpokládaná cena stavby je 2,04 miliardy korun. Celá silnice I/13 je vedená v trase Karlovy Vary, Chomutov, Teplice, Děčín, Nový Bor, Liberec, Habartice, Polsko a je součástí celorepublikové páteřní sítě.

Výběr článků

Načítám