Hlavní obsah

Češi a Poláci společně opraví na Hrádecku spojnici mezi oběma zeměmi

3:10
3:10

Poslechněte si tento článek

Měří něco přes deset kilometrů a denně po ní projedou tisíce aut. Silnice na česko-polském pohraničí spojující Rynoltice, Hrádek nad Nisou a Porajów není v úplně nejlepší kondici, což se ale brzy změní. Češi se domluvili s Poláky, že cestu společnými silami opraví.

Foto: Liberecký kraj

Silnice z Rynoltic k polským hranicím není úplně v nejlepší kondici.

Článek

Na opravu se povedlo společně získat dotaci v rámci přeshraniční spolupráce. Práce celkově vyjdou na 256 milionů korun, z čehož evropská dotace činí 120 milionů.

Na české straně jde o bezmála devítikilometrový úsek z Rynoltic přes Černou Louži a Horní a Dolní Sedlo do Hrádku. V Polsku pak cestáři opraví celkem kilometr a půl dlouhou trasu.

„Pro nás je to skvělá zpráva, protože silnici využíváme denně. Je to nejrychlejší spojení na Hrádek, kam jezdí naši lidé třeba na stavební úřad. Současně je to nejbližší spojení s Polskem a Německem, proto silnici hodně používají i turisté,“ řekl starosta Rynoltic Jan Vacek (Pro Rynoltice).

Také v Hrádku nad Nisou obnovu zmíněné silnice vítají.

„To, že se Libereckému kraji povedlo získat dotaci na opravu nás velice těší, protože Rynoltická ulice, která vede z Donína, před Dolní a Horní sedlo do Polesí je opravdu v žalostném stavu. Ani to není na nějaké opravy, ale přímo na generálku. I kraj přišel s tím, že pokud dotaci nedostanou, budou muset hledat vlastní zdroje, a to hodně rychle,“ uvedl starosta Hrádku Pavel Farský (Hrádek potřebuje změny).

Navíc pro město je to dobrá zpráva i proto, že žádá o dotaci na Státním fondu životního prostředí, kterou bude financovat nové chodníky až na Dolní sedlo.

„Nově zrekonstruovaná silnice zvýší bezpečnost řidičů, ale také umožní rychlejší a komfortnější cestování. Pro náš region je velmi důležitou přeshraniční spojnicí,“ uvedl Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj), náměstek hejtmana pro resort dopravy s tím, že práce začnou hned na začátku příštího roku a budou probíhat souběžně na české i polské straně.

Modernizace se dočká i ostudný úsek železnice

Ještě důležitější je však pro česko-polskou dopravu železnice, konkrétně vlakové spojení z Liberce přes Polsko do Německa, kde úsek na polském území komplikuje už dvě desítky let provoz vlaků. Ty zde musí na 2,8 kilometrů dlouhém úseku zpomalit na 40kilometrovou rychlost kvůli špatnému stavu železnice. I tato ostuda by měla po letech konečně zmizet, i díky systematickému vyjednávání s Polskem z české a německé strany. Poláci nyní připravují jeho rekonstrukci.

„Dlouhé roky nám ten úsek dělá problémy v nastavování provozu. Kvůli tomu, že vlak musí o tolik zpomalovat, je komplikované chytit návazné spoje,“ vysvětlil Sviták.

Soutěž na zhotovitele rekonstrukce úseku od české k německé hranici, kterou vypsala polská společnost PKP Polskie Linie Kolejowe, je u konce. Po rekonstrukci by mohly zmíněným úsekem vlaky jezdit rychlostí až 120 kilometrů v hodině.

„Liberecký kraj přeshraniční dopravu dlouhodobě a systematicky podporuje. Jednou z významných akcí v této oblasti byla třeba rekonstrukce silnic v rámci projektu Od zámku Frýdlant k zámku Czocha. Pevně věřím, že i další plány v budoucnu pomohou ještě víc propojit obyvatele obou zemí,“ dodal hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Výběr článků

Načítám