Článek
Chování mostu při zátěži měřila čidla rozprostřená po celé délce 257 metrů mostu.
„Test měl zatížit most mnohem víc, než se v reálném provozu kdy stane. Simulujeme velmi nepříznivou situaci. Náklaďáky stojí na mostě zhruba půl hodiny a my sledujeme, jak se vyvíjejí mostní deformace,“ řekl mostní expert firmy Hochtief Petr Vítek.
Nákladní auta se na mostě různě přemísťují, pokud jsou uprostřed, způsobí největší průhyb mostu. Mostní expert zkoušku přirovnává ke zlomení prkna. K tomu si také člověk vybere zhruba jeho střed. Když se postaví na jednu polovinu, tak se most takzvaně kroutí.
„To je také jeden z nepříznivých stavů, který testujeme,“ řekl Vítek.
Desítky čidel jsou po celé délce mostu a mohou měřit i za provozu. Kromě toho tam jsou zařízení, která měří klima, sluneční svit nebo teplotu.
„Měření se provádí geodetickými metodami. Kolegové jsou dole pod mostem, máme snímače na ložiscích, které měří jednak podélný posun konstrukce a zatlačení ložisek. Pod mostem máme i laserové snímače, které měří průhyb mostní konstrukce kontinuálním způsobem. Sledujeme meteorologické podmínky meteostanicí a dotykovým teploměrem sledujeme teplotu konstrukce,“ řekl Pavel Ryjáček z katedry ocelových a dřevěných konstrukcí stavební fakulty ČVUT.

Zátěžové zkoušky na lanovém mostu v Pardubicích
Zátěžové testy probíhaly na mostě celý den, výsledky budou do týdne.
Už jen kosmetika
Most se ještě nějakou dobu bude pyšnit titulem největšího zavěšeného lanového mostu v České republice, roste mu ale už větší konkurent. A to v Českých Budějovicích. To v Pardubicích už se jen ladí detaily.

