Článek
Například Michaela Šťastná, provozovatelka Výrovky, se pro Českou tiskovou agenturu také vyslovila, že stávající systém omezování vjezdu k jejich zařízení jim působí komplikace v podnikání. Problémem je podle ní kamerový systém, který na některých vjezdech do národního parku snímá registrační značky vozidel.
„Když má třeba přijet někdo z instalatérské firmy, tak nahlásím značku. Když ale z dané firmy nakonec dorazí jiné auto a kamerový systém sejme jinou registrační značku, už je to průšvih a firma dostane pokutu. Táhne se to už nějakou dobu, je to spící drak,“ poznamenala Šťastná.
Konkrétní výhrady mají i boudaři v objektech ležících sice mimo klidová území, ale přesto na území národního parku. „KRNAP říká, že dává povolení tomu, kdo o něj požádá. Není to vůbec pravda. Hodně jich zamítl nebo dodavateli omezil počet. Například obchodní zástupce našeho dodavatele potravin dostal pokutu 10 tisíc. Doteď to s právníky řeší,“ řekl Novinkám Michal John, majitel Horské chaty Portášky, která leží u horní stanice lanovky ve Velké Úpě.
Smutné podle něho je, že když by kolegovi na dva kilometry vzdálených Růžohorkách došlo pivo, nemůže mu ho tam dovézt, i kdyby měl na chatě sebevětší zásoby. S jeho slovy souhlasí i další boudaři, například z Kolínské boudy a celé oblasti Lučiny nebo z Lyžařské boudy na Liščí hoře.

Když na Růžohorkách dojde pivo, z Portášek mu ho dovézt nemohou.
„Povolení nedostaneme ani pro autobus, který by na chatu dovezl děti na školu v přírodě. Takže místo, aby k nám vyjel jeden autobus, pojedeme našimi auty do údolí. Do autobusu se vejde 45 osob, což odpovídá jedenácti cestám osobním vozem. Navíc některé školy mají zakázáno vozit děti soukromými vozidly,“ přidal další příklad John. Ale jedním dechem dodal, že není a priori proti ochraně přírody.
„Pokud bude příroda zničená, budou tu jezdit auta horem dolem, pak nebude důvod, aby sem jezdili turisté a moje podnikání zkrachuje. Ale na druhou stranu se chceme ozvat, že není pravda, že by problém měla pouze paní Sovová na Luční boudě,“ uvedl Michal John.
Systém povolenek zvyšuje administrativu
Ze spolku Hoteliéři Krkonoše, jehož je chata Portášky členem, zní také kritika přenášení administrativní zátěže na majitele a provozovatele bud. Informace o žadatelích o povolení vjezdu totiž musí do systému vkládat oni. Řidiči jim musí poskytnout informace o typu povolení, místo, kam chtějí jet, registrační značku, jméno a příjmení uživatele či email.
„A pak je tu nárůst administrace s podáváním vysvětlení. Pokud kamery zaznamenají neregistrované vozidlo, tak jde automaticky do výzvy k podání vysvětlení. Odpovědět na dotaz, proč tam někdo vjel, musíte do deseti dnů,“ dodal majitel Portášek.
Z vyjádření KRNAP ke kauze Luční bouda
Obvinění ze šikany ze strany Správy KRNAP je naprosto neopodstatněné. Majitelé Luční boudy, resp. Labské boudy, začali podnikat v jádrovém území národního parku před mnoha lety, přičemž režim omezení dopravy se za posledních více než 30 let nezměnil. Stále platí pravidlo, že pro vjezd je nutné získat výjimku ze zákona – pro každého, kdo nemá zákonem jasně stanovené právo vjezdu.
Tato pravidla se vztahují na všech dvanáct objektů v klidovém území a přírodní zóně (dříve I. zóně) národního parku. Správa Krkonošského národního parku pochopitelně nijak nebrání vjezdu zásobování ani servisu, který je pro provoz bud nutný. Není však přípustné, aby vozidla vjížděla do nejcitlivějších částí národního parku bez platné výjimky ze zákona. Takový vjezd je nelegální – a byl jím po celou dobu platnosti zákona o ochraně přírody a krajiny, tedy od roku 1992.
Radek Drahný, tiskový mluvčí