Článek
Někteří lidé v ní vidí jen sousoší džbánů, které se nehodí do okolní historické zástavby. Naproti tomu se ozývají zastánci a připomínají přijetí dnes velmi ceněného pojetí schodiště nedaleko Velkého náměstí od Josefa Gočára. „Ohavná brána tato, když již stojí, a zbořiti se nedá,“ psalo se tehdy.
Porota vybírala z celkem čtyřiapadesáti návrhů. Všechny, včetně vítězného a dvou oceněných, si zájemci mohou prohlédnout na veřejné výstavě, která se bude konat od 27. ledna do 15. února ve foyer Galerie moderního umění v Hradci Králové.
Podle mínění poroty vítězný návrh podle mínění poroty citlivě reaguje na historii města a zároveň přináší současný originální výraz. Ředitel galerie František Zachoval zase pro Novinky zdůraznil, že je cenné, že vítězný návrh vzešel právě z architektonické soutěže. Díky tomu, že se konala anonymně, eliminovala možný klientelismus a soustředila se výhradně na kvalitu návrhu.
„Posmodernistický tvar kašny vytváří dialog s historickým centrem města. Není v opozici či ostrém kontrastu se svým okolím. A její materiál je příjemný jak barevně, tak strukturou. Odkazuje na okolní architekturu,“ shrnul ve stručnosti svůj pohled na zveřejněnou podobu kašny. Současně dodal, že má dílo lidský rozměr.
„Je dobře usazeno v prostoru. Člověk se u ní bude moci zastavit, ponořit ruce do vody. Což lidé rádi dělají. Jak vidíme například na Masarykově náměstí. Ovšem tamní kašna má třeba pro děti vysoký okraj. V tomto případě se uživatel vlastně stává její součástí. Další vertikální postava, stejně jako její jednotlivé části,“ dodal ředitel Zachoval.

Kašna má být vyrobena z pigmentovaného litého betonu s kamenickou úpravou povrchu.
„Při našem rozhodování jsme se radili i s dalšími specialisty na technologii vodních děl a jejich údržbu, na bezbariérovost staveb a veřejných prostranství, ale třeba i na ekologii. Vybrali jsme návrh, který má vysokou architektonickou a výtvarnou kvalitu, ale který bude zároveň funkční a bude sloužit co nejširšímu okruhu uživatelů,“ doplnil předseda poroty Osamu Okamura.
Podle náměstka primátorky Adama Záruby (Změna) odkazuje návrh i na historii města. „Devět nádob symbolizuje devět královských věnných měst. Vše tvarově navazuje na kubistické a modernistické principy, se kterými ve městě pracovali Gočár a Kotěra. V dialogu se středověkým jádrem, ne proti němu,“ uvedl Záruba.
Architektonicko-výtvarná soutěž na novou kašnu byla vyhlášena letos v květnu. Stát má na místě, kde se historicky kašny již v minulosti objevovaly.


