Hlavní obsah

V Jihlavě začala jezdit první sdílená auta, jejich počty mohou růst

Jihlava

Po vlně zájmu měst o sdílená kola to na Vysočině zkouší rozjet i firma se sdílenými auty. První vozy, konkrétně model Škoda Karoq s automatickou převodovkou, nasadila v centru Jihlavy s podporou města společnost Car4Way.

Foto: Jiří Bárta, Novinky

V Jihlavě začala fungovat sdílená auta, zatím jich firma nasadila pět.

Článek

„Jsem rád, že v letošním roce začne jezdit prvních pět aut. Věřím, že je lidé začnou využívat a že se dostaneme časem třeba i na nižší desítky vozů,“ zmínil primátor Petr Ryška (ODS).

Vedení města si od nové služby slibuje, že každé sdílené auto dokáže nahradit osm až deset soukromých vozů, jak vyplývá z výzkumů. To pomáhá snižovat dopravní zátěž i potřebu parkovacích míst.

Sdílení aut je dostupné přes mobilní aplikaci. Klient si po registraci najde v mobilu nejbližší auto, které si pak zarezervuje. Každý uživatel potřebuje řidičský průkaz, bankovní identitu a svou fotografii. Nezbytné je rovněž zadání platební karty. Na začátku a na konci také musí auto ze všech stran nafotit, aby bylo vidět, že je v pořádku.

„Klient může jezdit kamkoliv po dobu až deseti dní, ale auto musí na konci odstavit zase v Jihlavě,“ řekl provozní ředitel firmy Michal Pecina. Auto si zatím může kvůli jejich menšímu počtu vyzvednout a zase odstavit pouze v širším centru krajského města.

Foto: Jakub Koumar, Město Jihlava

V Jihlavě začala fungovat sdílená auta. Před a po výpůjčce je potřeba zdokumentovat stav vozidla.

V ceně, která se liší v závislosti na délce výpůjčky a počtu ujetých kilometrů, je palivo, dálniční známka i servis. Třeba dvě hodiny s 10 km vyjdou na 339 korun, výpůjčka na 24 hodin včetně 20 km stojí 764. Za každý kilometr nad rámec balíčku se doplácí 9,49 Kč.

V Praze má firma z Louda Holdingu nasazených celkem 800 automobilů s 30 tisíci rezervacemi měsíčně, naopak brněnský trh nedávno opustila.

Jihlava jednala i s dalšími případnými provozovateli carsharingu. „Dveře mají otevřené,“ poznamenal primátor. Firma zaplatila 1800 korun za každé auto, které nyní mohou parkovat v modrých zónách bez nutnosti další platby.

Podle vedení Jihlavy je sdílená doprava celoevropský trend, který pomáhá omezit individuální automobilovou dopravu a může ulevit rodinnému rozpočtu tím, že odpadají náklady spojené s vlastním autem.

Výběr článků

Načítám