Článek
Most dosud sloužil jako lávka pro chodce a cyklisty, ale hravě unesl i těžká auta, protože byl konstruovaný pro tanky. Město však rozhodlo o jeho odstranění a nahrazení novou klenutou betonovou lávkou, která vyrostla hned vedle.
Celý svět oslavuje 80 let od ukončení druhé světové války. Pouze v Třebíči se likviduje den před státním svátkem největší válečná památka Kraje Vysočina.
„Celý svět oslavuje 80 let od ukončení druhé světové války. Pouze v Třebíči se likviduje den před státním svátkem největší válečná památka Kraje Vysočina,“ kritizuje opoziční zastupitel Stanislav Neuman (Třebíč občanům!), který před časem inicioval podpisovou akci za záchranu mostu, neměla však parametry oficiální petice. Navrhl také, aby město nechalo most o metr zvednout, aby vyhovělo požadavkům na opatření proti velké vodě.
To však vedení města nezastavilo. „O nahrazení lávky typu Bailey Bridge novou lávkou rozhodlo město již v roce 2021 na základě posouzení jak mostního technika, tak památkářů. Důvodem pro stavbu nové lávky je špatný technický stav staré lávky a také to, že je posledním nebezpečným bodem v Třebíči na řece Jihlavě v případě povodní,“ shrnula argumenty mluvčí radnice Irini Martakidisová.
Podle mluvčí by byla v případě ucpání řeky u mostu řada již provedených protipovodňových opatření k ničemu. „Zvýšení lávky o téměř dva metry je nemožné,“ poznamenala. Proto byla vedle Bailey Bridge postavena nová lávka, která splňuje bezpečnou výšku i pro stoletou vodu.
Ve Francii Bailey Bridge ukazují v muzeích
Nad tím, co se děje, se ve středu pozastavovali i někteří kolemjdoucí. „Je to chyba, takové památky se ničit nemají. Je to poslední věc, která tady připomíná vítězství ve válce,“ podělil se o názor Pavel Dvořák z Třebíče.
„O něco menší Bailey Bridge byl minulý týden na Slavnostech svobody v Plzni, kam jej přivezli Belgičané. Ukazovali, jak se používal, včetně přejíždění těžké techniky. Ve Francii jsou součástí několika muzeí jako exponáty, kde si zaplatíte vstupné, abyste ho mohli vidět,“ poukazuje příznivec vojenské historie.
Fanoušci třebíčského Bailey Bridge už jeho zařazení mezi památky nedosáhli. Přitom nechybělo moc. Památkáři se podnětem zabývali loni v srpnu.
„Památková a historická hodnota mostu, kterou komise zvažovala, je nepopiratelná, proto odborná organizace dospěla k doporučujícímu závěru prohlásit most za kulturní památku. V té době už ale existoval souhlas s odstraněním stavby, a nedošlo tedy k zahájení řízení o zpamátnění třebíčského mostu,“ vysvětlila Novinkám Ilona Ampapová, mluvčí telčského pracoviště Národního památkového ústavu (NPÚ).
Součást poválečné pomoci
Podle památkářů je most na Polance dodnes funkčním artefaktem vojenské historie. „Připomíná události druhé světové války a proces následující poválečné obnovy, která zanechala své stopy také v Třebíči, a to v podobě dvou ženijních mostů, původně určených pro válečné účely,“ popsala mluvčí NPÚ.
Druhý most v Poušově, který sloužil i motorové dopravě, byl odstraněn před dvěma roky. Význam zbývajícího mostu zvyšuje i to, že podle Ampapové není znám jiný typ této konstrukce v Kraji Vysočina.
Most typu Bailey vyvinul za války britský konstruktér Donald C. Bailey. Jeho jednoduchá „stavebnice“ se stala symbolem spojenecké invaze v tažení proti Hitlerovi. Po válce byly mosty druhotně využity k rychlé obnově poničené infrastruktury.
„Takovým příkladem je i most na Polance dodaný mezinárodní organizací zabývající se poválečnou pomocí (UNRRA),“ připomněla mluvčí NPÚ. Postaven byl již krátce po druhé světové válce.
V Česku se podle NPÚ nachází 15 z původně 23 zdokumentovaných mostů, památkovou ochranu ale zatím získal pouze most v Kuněticích. Řada mostů tohoto typu se však dosud využívá jako provizorium na dopravních stavbách.
Svařená stavebnice
Ve středu technici rozebrali dřevěnou mostovku, podélníky nad vodou a připravili si dva pilíře železničních mostů neboli PIŽMO. Na levém břehu už konstrukci s pomocí jeřábu zvedli a podložili. Ve čtvrtek ji budou postupně přemisťovat na pravý břeh pomocí výsuvných válečků a pak ji chtějí rozebrat na co nejmenší díly kvůli dalšímu převozu.
Postup stavbařů nejvíc komplikoval fakt, že je most na mnoha místech svařený. „Tak by to vypadat nemělo. Originální most nemá žádné sváry, je to stavebnice. Při poslední opravě to však svařili dohromady, což je špatně,“ řekl na místě Petr Horváth, šéf firmy Silniční program, která se zaměřuje na mostní provizoria a třebíčský most rozebírá.
O dalším osudu Bailey Bridge z Polanky zatím není jasno, radní na poslední chvíli odhlasovali jeho snesení v celku a dali mu určitou šanci na záchranu. „Závěr bude možné udělat až při snesení a zjištění stavu konstrukce a dalších náležitostí,“ uvedla ve středu mluvčí Martakidisová.
„Obávám se, že nakonec skončí ve šrotu,“ kontruje opoziční zastupitel Stanislav Neuman.