Článek
Díky nastavenému modelu spolupráce se SIRS získá město 1,43 miliardy korun na svůj rozvoj a bude mít rozhodující slovo o tom, kdo a za jakých podmínek bude v průmyslovém parku podnikat. Na svůj rozvoj má město přes offsetové programy získat dalších 600 milionů.
Developerská skupina Accolade nabídla Chebu za SPP 1,95 miliardy korun i doprovodné investice ve městě. Pro její odmítnutí však hlasovalo ve čtvrtek všech 25 přítomných zastupitelů.
„Jsem rád, že se nám podařilo záměr ve spolupráci se Státní investiční a rozvojovou společností schválit. Proces to nebyl jednoduchý. Jsme si však vědomi, že tento výsledek je v souladu s povinností města pečovat o všestranný rozvoj svého území, o potřeby svých občanů a o účelné a hospodárné nakládání s majetkem města,“ říká starosta města Jan Vrba (ANO).
Zastupitelé rovněž schválili návrh na zadání změny územního plánu. Jejím předmětem je především přesné vymezení tras dopravní a technické infrastruktury v místě budoucího Strategického podnikatelského parku. Na základě zpětné vazby z veřejných projednání a městských komisí zůstane plošná výška budov zachována na stávající úrovni 20 metrů, kterou současný plán již dovoluje.
Nabídka od Accolade
Vedení města dostalo před několika dny od Accolade dopis, ve kterém vyzývá, aby radnice vyhlásila záměr znovu, jinak by mohla postupovat v rozporu s péčí řádného hospodáře. „Naše záměry tady jsou myšleny vážně. O 525 milionů korun je naše nabídka vyšší, šetří státu tři miliardy na sítě. Jen rozdíl v ceně pozemků, tak je to přes 130 milionů korun bez peněz za písek, který by bylo vhodné vytěžit i kvůli budoucímu lepšímu umístění budoucích hal,“ argumentuje Milan Kratina, výkonný ředitel Accolade.
Podle něj je Cheb jediným městem, které vloží svůj majetek za více než miliardu do podniku, kde bude mít menšinový podíl a velmi limitované pravomoci. „Ztratíte dohled nad tím, co s pozemky bude. Není větší nejistota než sliby státu,“ upozorňuje Kratina.
Podle místostarosty Michala Pospíšila (ODS) ale mají všechny snahy Accolade jediný cíl. Zastavit projekt.
Vedení města si zpracovalo seznam důvodů, proč je nabídka Accolade méně výhodná. Argumentuje například tím, že nabídka směřuje k těžbě nerostných surovin a logistickému využití území, což je v rozporu se Strategickým plánem rozvoje Chebu, který klade důraz na investice s vyšší přidanou hodnotou, kvalifikovaná pracovní místa a stabilizaci obyvatel. Nabídka soukromé firmy má také podle vedení města vyšší právní i technická rizika, například riziko znehodnocení území. Nejisté a nevynutitelné jsou podle města i slibované programy na podporu rozvoje města, které by měly být podobné jako offsetové programy státu.
Společný podnik se SIRS
V nově vzniklém podniku SPP Cheb mají mít SIRS a město jasně definované role. Zásadní pojistkou pro město má být složení tříčlenné dozorčí rady, ve kterém má Cheb většinu a patří mu také předsednická pozice. Veškerá klíčová rozhodnutí o nakládání s pozemky tedy musí proběhnout ve shodě obou společníků a předseda dozorčí rady nominovaný za město má zároveň vymahatelné právo veta. Bez souhlasu chebských zástupců se v parku nic nepostaví. Zároveň má město garantované zhodnocení pozemků.
„Jedná se o model spolupráce běžný v zahraničí, kdy stát i regiony efektivně spolupracují na rozvojových projektech s přesahem. V rámci Chebu nám model umožňuje naplnit společný veřejný zájem. Zatímco my jako státní společnost můžeme investovat potřebné prostředky do proaktivní přípravy území, bez které není v soubojích o strategické investice šance uspět, město si zase díky danému modelu udržuje silnou kontrolu nad využitím svých pozemků v průběhu celého procesu,“ vysvětluje Zbyněk Pokorný, generální ředitel SIRS.
V praxi to podle něj znamená, že Cheb bude sám aktivně rozhodovat o tom, kdo konkrétně do Parku přijde. „Má tak jistotu, že zde vznikne provoz s vysokou přidanou hodnotou a nikoliv jen sklady, logistika nebo jednoduché montovny, kterých se místní obyvatelé často obávají. Zájem na realizaci projektů s přidanou hodnotou mají stát i město stejný. Ani jeden subjekt zároveň není motivován ziskovostí projektu, ale přesahem do transformace celého regionu,“ dodává Pokorný.

Výměnou za vložení pozemků do společného podniku obdrží město od Státní investiční a rozvojové společnosti 1,43 miliardy korun. Peníze radnice využije na rozvojové projekty, které mají řešit aktuální potřeby obyvatel – od bydlení přes dopravu a zdravotnictví až po bezpečnost či školství.
Dalších 600 milionů korun pak Cheb získá ze speciálního dotačního programu garantovaného státem, který je připravován v závislosti na investici s vysokou přidanou hodnotou. Tyto finance jsou určeny přímo na přípravu města související se vznikem Strategického podnikatelského parku, jak definovala dopadová studie a navazující rozvojový plán.
Podmínky pro výběr investora
Smluvní rámec mezi městem a Státní investiční a rozvojovou společností stanovuje, že jakýkoliv potenciální investor musí v rámci svého záměru splnit řadu podmínek. Většinu nových pozic musí obsadit obyvatelé s minimálně dokončeným středoškolským vzděláním s maturitou. Alespoň desetina zaměstnanců musí mít zároveň dokončené vysokoškolské vzdělání nejméně v bakalářském studijním programu.
Průměrná mzda musí převyšovat průměrnou mzdu v Karlovarském kraji alespoň o 20 procent. Ve Strategickém podnikatelském parku Cheb musí probíhat koncová výroba a investiční záměr musí spadat do kategorií vymezených v zákoně o urychlení výstavby strategické infrastruktury či zákoně o investičních pobídkách, kam se řadí například záměry spojené s elektromobilitou, s výrobou technologických částí či celků pro obnovitelné zdroje energie, s výrobou polovodičů, s výrobou a zpracováním druhotných surovin a recyklátů, s výrobou a zpracováním vodíku nebo s robotickou výrobou.
Investor musí zároveň navázat partnerství se vzdělávací institucí v Karlovarském kraji poskytující alespoň středoškolské vzdělání s maturitou, umožňující propojení vzdělávání s praxí realizovanou ve výrobním závodě v rámci investice.
„Společně se zástupci města Cheb napříč politickým spektrem jsme připravili podmínky, jejichž cílem je zajistit, že zde může být realizovaná pouze taková investice, která bude mít pro město a jeho občany skutečný přínos. Pokud by investor tato kritéria nesplňoval, může předseda dozorčí rady nominovaný za město Cheb využít právo veta. Městu ani státu nejde v projektu o zisk z prodeje pozemků, ale společně naplňují veřejný zájem o přivedení strategického investora, který pomůže s transformací celého Karlovarského kraje,“ říká Šárka Tomanová, business development manažerka SIRS a jednatelka společného podniku SPP Cheb.
Jednání jsou v pokročilé fázi
Díky započaté přípravě jsou v současné době již v pokročilé fázi jednání s konkrétním zájemcem, který chce v Chebu vyrábět své technologicky pokročilé produkty. Konkrétně jmenovat jej SIRS před uzavřením smlouvy nechce, aby nedošlo k ohrožení procesu, podmínky dohodnuté mezi městem a státem má ale splňovat. Chebu se už podařilo probojovat do nejužšího výběru a soupeří s lokalitami v Polsku. Pokud by se investice realizovala, vzniklo by ve městě přibližně tisíc nových, převážně kvalifikovaných pracovních míst.


