Hlavní obsah

Stavba nového mostu v Šemnici má šanci. Rodiče vodí děti do školky a zpět 6 km pěšky

4:15
4:15

Poslechněte si tento článek

Zástupce majitelky klíčových pozemků pro výstavbu nového mostu přes řeku Ohři v Šemnici na Karlovarsku Martin Hovorka se domluvil s představiteli obce na prodeji rodinného domku a okolních pozemků, které jsou nutné pro získání stavebního povolení a výhledů řidičů při výjezdu z mostu na hlavní silnici mezi Karlovými Vary a Kyselkou.

Most přes řeku Ohři v Šemnici je již skoro čtyři roky uzavřenýVideo: Rudolf Voleman, Novinky

Článek

Hovorka v tomto případě zastupuje svou více než osmdesátiletou matku, která je vlastníkem dotčených pozemků a rodinného domu. Pokud bude smlouva definitivně podepsána a potřebné pozemky ležící na obou stranách výjezdu z mostu včetně rodinného domu převedeny po úhradě požadované částky na Šemnici, nebude teoreticky nic bránit tomu, dotáhnout povolovací procesy do konce. A následně strhnutí stávajícího mostu a postavení nového.

„Pro nás je most zásadní, protože rozděluje vesnici na dvě půlky. Máme připravenou kupní smlouvu, která je teď na kontrole na kraji. Pak půjde ještě na ministerstvo vnitra na kontrolu, protože ta cena je vyšší, než je odhad nemovitosti,“ řekl starosta Josef Fiala s tím, že k takovému nakládání s veřejnými penězi je třeba souhlas.

Foto: Rudolf Voleman, Novinky

Uzavřený most v Šemnici

O jak vysokou cenu jde, nechtěl starosta sdělit, ale podle informací Novinek se jedná o částku 4,5 milionu korun. „Pokud dojde k odkupu pozemku a domu, tak to bude mezi paní Hovorkovou, kterou zastupuje její syn, a obcí Šemnice,“ doplnil Fiala, který by si ze všeho nejvíce přál, aby nový most již sloužil. Kraj měl podle starosty přislíbit obci finanční spoluúčast.

„Máme tu lidi, kteří vodí své děti přes most, protože nemají peníze na jejich převážení přes historický dřevěný most v Radošově, a pak jdou tři kilometry do mateřské školy a pak zpátky,“ popisoval starosta s tím, že odpoledne se vše opakuje. Objížďka tam a zpátky je 24 kilometrů dlouhá. „Navíc se jedná o historický most, který nadměrným využíváním trpí,“ upozornil Fiala.

Slova šemnického starosty potvrdil i Hovorka. „Celá věc se táhne od roku 2004,“ uvedl Hovorka a ukazoval na územních plánech, že již v té době existovala varianta posunutí mostu asi o sto padesát metrů po proudu řeky tak, aby se doprava zcela vyhnula obydlené části obce na obou březích Ohře. Jenže záměr nebyl od té doby realizován, poukázal Hovorka. Podle tehdejšího hejtmanova náměstka Petra Navrátila (ČSSD) by nový most stál 80 až 90 milionů korun a taková investice vyšla, vzhledem k míře využívání spojnice, jako neefektivní. Navíc nebyla vůle vlastníků pozemků je poskytnout, respektive prodat kvůli stavbě nového mostu. Rekonstrukce stávajícího mostu byla nakonec spočítána na 3,7 milionu a ta byla v roce 2011 uskutečněna.

Foto: Rudolf Voleman, Novinky

Unikátní konstrukce šemnického mostu

Jenže od začátku se vědělo, že rekonstruovaný most vydrží jen zhruba deset let. A to se potvrdilo. Mostní konstrukce v roce 2021 definitivně dožila a most byl v témže roce pro svůj havarijní stav statikem uzavřen. Předpokládaná cena nového mostu na místě stávajícího byla vypočítána na 18 milionů korun. Novému vedení kraje se ale vůbec nelíbila cena, kterou Hovorka žádá za výkup pozemků v předmostí.

O dojednané smlouvě, že by odkoupila potřebné pozemky obec Šemnice, nebyli oslovení představitelé kraje informováni. V posledním zhruba roce a půl podle hejtmanky Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) visela neoprávněně žádost o stavební povolení na stavbu nového mostu na ministerstvu dopravy. To se jí ale podařilo úspěšně reklamovat. Náměstek hejtmanky Martin Hurajčík (ANO) mimo jiné uvažuje o posunutí mostu, který by tak vůbec nezasahoval do pozemků Hovorkovy matky. Podle posledních informací mluvčí kraje Jitky Čmokové by kraj rád Šemnici s úhradou pozemků pomohl.

Foto: Rudolf Voleman, Novinky

Dopravní značení ukazuje, že most je uzavřen již od srpna roku 2021.

Ke stávajícímu mostu posuzovalo v roce 2013 ministerstvo kultury žádost, aby byl vyhlášen technickou památkou. To se nakonec nestalo. Tehdy byla žádost odůvodněna tím, že autorem konstrukce byl zaměstnanec britského ministerstva války Donald Bailey, který byl později povýšen do šlechtického stavu. A mostní soustava Bailey Bridge postavená v Šemnici se jmenuje po něm.

Most byl navržený pro ruční montáž, přičemž nejtěžší prvek váží 240 kilogramů. Mohlo ho tak s pomocí kovových tyčí, na kterých se díl přenášel, transportovat bez jakékoliv mechanizace devět chlapů. Konstrukce mostů je patrná i ve filmech z války, jako například most u Remagenu.

Foto: Archív M. Hovorka

Přes dvacet let staré plány na stavbu nového mostu přes řeku Ohři v Šemnici

Most se dostal do republiky při pomoci, kterou poskytla státům postižených válkou mezinárodní organizace UNRA v padesátých letech minulého století. Původní dřevěný most totiž vzaly v padesátých letech kry při povodni.

Výběr článků

Načítám