Článek
Tunel nebo po povrchu? Dálnice D6 se z Prahy do Karlových Varů kvapem blíží, na konci září zprovoznilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dalších téměř 15 kilometrů u Hořesedel a Hořoviček na Rakovnicku. Stále však ještě nepadlo klíčové rozhodnutí, kudy vůbec povede obchvat krajského města, až se dálnice konečně natáhne až k němu.
„Očekáváme výrazné zesílení dopravy, je proto naprosto nepochopitelné, že se otázce obchvatu dosud nevěnovala dostatečná pozornost. Chceme, aby Ministerstvo dopravy v této věci rozhodlo co nejdříve a garantovalo financování i realizaci stavby,“ říká hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová (ANO).
Krajské zastupitelstvo přijalo usnesení, kterým vyjádřilo podporu obchvatu a také přání účastnit se dalších jednání s ŘSD a Ministerstvem dopravy. Kraj chce od ministerstva urychlení rozhodnutí o budoucnosti obchvatu a také garance pro jeho financování. Centrální komise ministerstva, která má klíčové slovo v přípravě stavby, totiž dosud nepřijala závazné stanovisko a tunelovou variantu, kterou upřednostňují zástupci kraje i města, vrátila k dopracování.
Tunel se nevyplatí
Zatunelování současného průtahu do svahu pod Růžovým vrchem by mělo být zaústěné u Pražského mostu a vyvedené v prostorách u Kauflandu. Kvůli ekonomickému hodnocení přínosu stavby se ale tato varianta nejeví příliš reálně. Jak na jednání krajského zastupitelstva upozornil ředitel karlovarské pobočky ŘSD Lukáš Hnízdil, podle ekonomické studie nesplňuje varianta „tunel“ požadované kvalifikační minimum.
Přínosy stavby se v třicetiletém horizontu nevyrovnají jejím pořizovacím a provozním nákladům. Ty stavební se odhadují na 17,8 miliardy korun, provozní by měly vyjít ročně přibližně na 100 milionů. Další z nevýhod takového řešení je rychlost projíždějících vozidel, která by byla v tunelu samozřejmě nižší než po klasické silnici.
Z měření četnosti dopravy a výhledu do budoucna by podle náměstka primátorky města Martina Duška (ANO) mohl nynější průtah městem, vedený nad zemí ve čtyřech pruzích, vydržel kapacitně minimálně do roku 2040. Ministerstvo prý připouští i možnost stávající průtah upravit tak, aby méně zatěžoval okolí hlukem, například dostavbou protihlukových stěn nebo pokládkou méně hlučného asfaltu.
Upravit by se mohlo i dopravní značení tak, aby v případě nehody nebo oprav nebyl blokovaný celý obchvat. Ani nastíněná opatření ale zvýšenou zátěž pro okolí nevyřeší, ostatně proto variantu „tunel“ zástupci kraje i města upřednostňují.
Prvním krokem má být její zanesení do Zásad územního rozvoje Karlovarského kraje. V zastupitelském sále krajského úřadu se má veřejně projednávat 6. října. „Obchvat je klíčovou stavbou pro celý region. Bez něj se město stane dopravní bariérou a výrazně vzroste zátěž nejen v centru, ale i v přilehlých částech. Proto považujeme za zásadní, aby byl projekt zařazený mezi priority státu a aby byla zajištěná jeho realizace souběžně s dostavbou dálnice,“ dodává náměstek hejtmanky Martin Hurajčík (ANO).