Článek
„Problematická místa jsou hlavně ta, kde končí kolony, kde se k nim připojují nově přijíždějící auta. Řidiči totiž mylně předpokládají, že problémy budou až na křížení dálnic. Říkají si, že to tam mají ještě několik kilometrů, nedávají pozor a pak se náhle a nečekaně před nimi objeví stojící kolona,“ řekl Novinkám mluvčí jihomoravské policie Bohumil Malášek.
Minulé pondělí před dvacátou hodinou se jedna z těchto kolizí stala na dálnici D2 poblíž Chrlic ve směru na Brno. Sedmadvacetiletý řidič dodávky Renault se pravděpodobně nevěnoval řízení a zezadu narazil do kamiónu, který zastavoval do tvořící se kolony. Šofér dodávky, která na ložné ploše převážela další dodávku, na místě zemřel. Převážené vozidlo se navíc z ložné plochy uvolnilo a zezadu zdemolovalo kabinu řidiče. Dálnice musela být zcela uzavřena.

Tragicky skončila minulé pondělí kolize na D2 při dojezdu ke koloně.
Nejrušnější je provoz ve čtvrtek a v pátek, kdy se řidiči kamionů vracejí ze západní do východní Evropy. Na cestě se křížení D1 a D2 nemohou vyhnout. Průjezd náklaďáků po objízdných trasách je v okolí křižovatky zakázán a provoz na nich průběžně kontrolují policejní hlídky.
„Dá se očekávat, že v dopravních špičkách, a to zejména koncem týdne, kdy se vrací spousta kamionů na východ, se budou (na dálnici D1) tvořit kolony kamionů možná až od Devíti křížů. Bude se zde pracovat dnem i nocí, i proto, že navážka materiálu na stavbu v průběhu dne je kvůli kolonám velmi komplikovaná,“ sdělil Novinkám generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Zrekonstruovaná křižovatka se otevře v listopadu 2027.
Provoz se změní v lednu 2026
Malášek zdůraznil, že řidiči se při průjezdu stavbou a jízdě v kolonách musí věnovat řízení a nesledovat stavbu. Jinak totiž hrozí, že způsobí nehodu. I když bude malá s drobnou škodou, může průjezd křižovatkou zablokovat. U křižovatky nyní pracují těžké stroje. Bagry dělají skrývku zeminy, odváží se suť a naváží materiál. Situace se ale za pár týdnů zhorší.

Plánek ŘSD k budoucí křižovatce D1 a D2
Na dálnici D1 bude celou dobu režim 2+2 jízdní pruhy. „Ale od ledna 2026 už převedeme dopravu na jeden jízdní pás a na druhém jízdním pásu se bude pracovat. Na tom jednom jízdním pásu se bude opět jezdit v režimu 2+2, zúžené jízdní pruhy, v roce 2027 se to otočí na druhou část dálnice D1. Nejkomplikovanější určitě budou nájezdy jak z D2, tak z D1 do toho zúženého prostoru. Ty průplety jsou velmi krátké, což vytváří kolony,“ zdůraznil Mátl.

