Hlavní obsah

Přestavba křižovatky D1 a D2 pokračuje. Od nového roku bude průjezdná jen jedním pruhem

Brno

Dva týdny po zahájení přestavby nejvýznamnější křižovatky v Česku, kterou je křížení dálnic D1 a D2 u Brna, si řidiči zvykli, že se tam denně tvoří kolony aut. Na průjezdu staveništěm vznikají jen drobné kolize, vážnější jsou na okrajích kolon, tedy několik kilometrů od křižovatky. Upozornila na to policie. Situace se od ledna 2026 zhorší.

Na křižovatce D1 a D2 se pilně pracuje, nebezpečný je dojezd ke kolonám.Video: ŘSD

Článek

„Problematická místa jsou hlavně ta, kde končí kolony, kde se k nim připojují nově přijíždějící auta. Řidiči totiž mylně předpokládají, že problémy budou až na křížení dálnic. Říkají si, že to tam mají ještě několik kilometrů, nedávají pozor a pak se náhle a nečekaně před nimi objeví stojící kolona,“ řekl Novinkám mluvčí jihomoravské policie Bohumil Malášek.

Minulé pondělí před dvacátou hodinou se jedna z těchto kolizí stala na dálnici D2 poblíž Chrlic ve směru na Brno. Sedmadvacetiletý řidič dodávky Renault se pravděpodobně nevěnoval řízení a zezadu narazil do kamiónu, který zastavoval do tvořící se kolony. Šofér dodávky, která na ložné ploše převážela další dodávku, na místě zemřel. Převážené vozidlo se navíc z ložné plochy uvolnilo a zezadu zdemolovalo kabinu řidiče. Dálnice musela být zcela uzavřena.

Foto: Policie ČR

Tragicky skončila minulé pondělí kolize na D2 při dojezdu ke koloně.

Nejrušnější je provoz ve čtvrtek a v pátek, kdy se řidiči kamionů vracejí ze západní do východní Evropy. Na cestě se křížení D1 a D2 nemohou vyhnout. Průjezd náklaďáků po objízdných trasách je v okolí křižovatky zakázán a provoz na nich průběžně kontrolují policejní hlídky.

„Dá se očekávat, že v dopravních špičkách, a to zejména koncem týdne, kdy se vrací spousta kamionů na východ, se budou (na dálnici D1) tvořit kolony kamionů možná až od Devíti křížů. Bude se zde pracovat dnem i nocí, i proto, že navážka materiálu na stavbu v průběhu dne je kvůli kolonám velmi komplikovaná,“ sdělil Novinkám generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Zrekonstruovaná křižovatka se otevře v listopadu 2027.

Provoz se změní v lednu 2026

Malášek zdůraznil, že řidiči se při průjezdu stavbou a jízdě v kolonách musí věnovat řízení a nesledovat stavbu. Jinak totiž hrozí, že způsobí nehodu. I když bude malá s drobnou škodou, může průjezd křižovatkou zablokovat. U křižovatky nyní pracují těžké stroje. Bagry dělají skrývku zeminy, odváží se suť a naváží materiál. Situace se ale za pár týdnů zhorší.

Foto: ŘSD

Plánek ŘSD k budoucí křižovatce D1 a D2

Na dálnici D1 bude celou dobu režim 2+2 jízdní pruhy. „Ale od ledna 2026 už převedeme dopravu na jeden jízdní pás a na druhém jízdním pásu se bude pracovat. Na tom jednom jízdním pásu se bude opět jezdit v režimu 2+2, zúžené jízdní pruhy, v roce 2027 se to otočí na druhou část dálnice D1. Nejkomplikovanější určitě budou nájezdy jak z D2, tak z D1 do toho zúženého prostoru. Ty průplety jsou velmi krátké, což vytváří kolony,“ zdůraznil Mátl.

Výběr článků

Načítám