Článek
Brno-jih je jednou z největších křižovatek v České republice. Denně jí projede přes 80 tisíc aut, přičemž drtivou většinu z nich tvoří tranzitní doprava. Problémy jen tak neustanou. Vše teprve začíná. Práce potrvají dva roky, a jak uvedlo v uvolněném stylu na sociálních sítích Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), „bude to velký“ a „dva roky to teď bude těžký“.
Hlídky číhají na objízdných trasách na řidiče kamionů
„Doporučujeme řidičům maximálně sledovat provoz, zejména při dojíždění do kolon, kde je zvýšené riziko vzniku nehod. Během průjezdu stavbou je nutné věnovat zvláštní pozornost značení, které se může měnit,“ řekl Novinkám mluvčí jihomoravské policie Petr Vala.
Motoristé musí podle něj počítat s vytvářením dlouhých kolon, a to v dopoledních a odpoledních hodinách. Pokud je to možné, měli by řidiči vyrazit na cestu vždy o něco dříve, přičemž jim policie doporučuje využívání objízdných tras. Rozhodně se podle Valy v souvislosti s tímto projektem vyplatí sledovat aktuální dopravní zpravodajství.

Budoucí podoba dálniční křižovatky Brno-jih na křížení D1 a D2 u Brna.
Hlídky jsou nejen v oblasti křižovatky D1 a D2, ale také na souběžných komunikacích nižších tříd. Zvláštní pozornost věnují tranzitní nákladní dopravě, jejíž průjezd okolními komunikacemi je přísně zakázán dopravním značením. Kontroly na objízdných trasách budou velmi časté.
„V případě nehod budou policisté reagovat co nejrychleji, aby minimalizovali dopady na dopravní situaci. V co největší míře budou na dálnici také nasazováni policisté na motocyklech. Rychle se budou pohybovat v rušném provozu a budou ihned reagovat na potíže,“ dodal Vala.

Plánek ŘSD k budoucí křižovatce D1 a D2
Megastavba za téměř čtyři miliardy
Silničáři již na křižovatce nainstalovali přechodné dopravní značení a odstranili čtyři portály pro dopravní značení. Práce si vyžádaly výrazné omezení provozu. Nyní se v místě jezdí dvěma zúženými pruhy v obou směrech. Na křižovatce se počítá i s prací v nočních hodinách.

Takto bude vypadat křižovatka na D2 ve směru Břeclav -Brno.
Křižovatka Brno-jih se změní v megastavbu. Jde o úsek dlouhý na D1 zhruba 1,5 kilometru. Na novém křížení vznikne 14 mostů a tři celkem kilometr dlouhé protihlukové stěny. Náklady se odhadují na 3,8 miliardy korun. Novým křížením projedou poprvé auta v listopadu 2027.
Ani po dokončení křižovatky práce na D1 pod Brnem neustanou. V plánu je, aby se D1 do roku 2032 změnila v třicetikilometrovém úseku mezi Kývalkou a Holubicemi ze čtyř na šestipruhou dálnici. Výjimkou bude momentálně upravovaná křižovatka Brno-jih. Průtah přes ni na D1 i D2 sice zůstane čtyřpruhý, zásadně se ale změní a rozšíří veškeré odbočovací pruhy.