Hlavní obsah

Jihomoravský kraj nezískal dotaci na nákup nových vlaků, doplatil na hybridní variantu

Jihomoravský kraj neuspěl se žádostí o dotaci na nákup akutrolejových vlaků, které mají jezdit na elektřinu z trolejí i baterie. Právě na návrh pořídit hybridní vlaky kraj doplatil. Podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) totiž rozhodovala měrná dotační nákladovost.

Foto: archiv ČD

Ilustrační foto

Článek

Kraj neuspěl se žádostí právě u ministerstva životního prostředí. „Je to jednoduché. Jediným kritériem byla měrná dotační nákladovost na kilowatthodinu a rok. To bylo jediné tvrdé kritérium. Tedy uspěly ty projekty, kde je nižší měrná dotační nákladovost,“ objasnil ministr Hladík.

Proto nemohl uspět Jihomoravský kraj, který vede jeho stranický kolega Jan Grolich (KDU-ČSL). „Jihomoravský kraj bohužel navrhl pořídit hybridní vlaky, ty jsou ale nákladné na měrnou dotační náročnost Kč/kWh/rok,“ napsal Novinkám Hladík. Od letošního prosince do března 2027 bude možné podávat žádosti v dalším kole.

Čerstvá informace

Podle mluvčí kraje Martiny Žídkové je rozhodnutí ministerstva o nepřidělené dotace čerstvé a vedení kraje bude teprve jednat o tom, jak postupovat dále. Kraj plánuje koupit až 48 jednotek v hodnotě téměř 19 miliard korun. K užívání by je dostal vybraný dopravce pro provoz na určitých tratích.

Kraj chce mít vybraného dopravce do konce příštího roku, aby byl čas na výrobu vlaků před uvedením do provozu. Nové vlaky by podle předpokladů měly v Jihomoravském kraji vyjet do konce roku 2029.

Vlaky mají zamířit na tratě, kde dnes jezdí motorové vlaky nebo se přestupuje mezi elektrickými a motorovými vlaky. Týká se to například trati mezi Brnem a Starým Městem u Uherského Hradiště a o návaznou trasu na Hodonínsku ze Bzence do Moravského Písku. Dále jsou to tratě například z Brna do Třebíče nebo do Ivančic a Moravského Krumlova.

Související témata:

Výběr článků

Načítám