Článek
„Plavební kanál se nečistil asi dvacet let. Postupně jej zanášejí naplaveniny, různé popadané větve a stromy. Úprava koryta potrvá do konce září,“ řekla Jana Slonková ze šumavského národního parku.
Podél toku Schwarzenberského kanálu vede několik pěších a cyklistických tras. U obce Jelení prochází krátká část turistické trasy nazvaná Medvědí stezka.
Na čištění koryta poté naváže obnova stavidla, plavebního tunelu a propustků. Schwarzenberský kanál je technickou památkou a Národní kulturní památkou České republiky. Veškeré stavební práce skončí letos na podzim a jsou pod přísnou kontrolou památkářů i ochránců přírody. Čištění koryta a další úpravy vyjdou na téměř 30 milionů korun.
Schwarzenberský plavební kanál byl vystavěn na žádost knížete Jana Nepomuka I. a návrh zpracoval Josef Rosenauer v roce 1789. V šumavských pralesích tehdy kanál stavělo 1200 mužů. Kanál začíná na severním svahu Třístoličníku a je dlouhý přes 50 kilometrů, v blízkosti osady Jelení vede tunelem dlouhým asi čtyři sta metrů.
Kanál sloužil k plavení dříví od roku 1793 do roku 1962 a dělníci po něm dopravovali palivové dřevo ze šumavských lesů k rakouské řece Grosse Mühl a po ní k Dunaji. Tam bylo dřevo přeloženo na lodě či vory, aby se dostalo do Vídně. Přeprava dřeva vodní cestou trvala asi osm dní. Poslední plavba se uskutečnila v roce 1962.