Článek
Novinka se týká zejména linek, které vyjíždějí z Prahy do okolních obcí a zastavují na více místech v metropoli. Tato změna navazuje na dosavadní zkušební režim u devíti regionálních linek, hlavním cílem nového režimu je zrychlení nástupu cestujících a zkrácení doby jízdy, zejména v dopravních špičkách.
Cestující s platnou jízdenkou – ať už papírovou, nebo elektronickou – budou moci nově nastupovat kterýmikoli dveřmi. Možnost nákupu jízdenky u řidiče zůstane zachována, ale v takovém případě je nutné využít přední dveře.
„Aktuálně připravujeme ve spolupráci s Integrovanou dopravou Středočeského kraje a Středočeským krajem informační kampaň na sociálních sítích, kterou budeme seznamovat cestující s novým systémem. Zároveň také chceme podpořit nábor nových revizorů, kteří jsou klíčoví pro udržitelné fungování nového režimu odbavování,“ uvedl Filip Drápal, mluvčí společnosti ROPID, která organizuje hromadnou dopravu v metropoli.
Potvrdil tak, že pro masivnější rozšíření systému i na další linky zatím není dostatek revizorů. Největší nevýhodou novinky je totiž pro dopravce právě riziko zvýšeného počtu černých pasažérů, protože řidič už nebude mít takový přehled o všech nastupujících.
„Klíčová bude odpovědnost každého jednotlivce – bez dodržování pravidel a platby jízdného by takový systém nemohl dlouhodobě fungovat,“ uvedl ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje Zdeněk Šponar.
Dodal, že zároveň na území Středočeského kraje zvýší přirážka za jízdu načerno - při zaplacení na místě to bude 1500 korun, do patnácti dnů 2000 korun, případně po uplynutí této lhůty 2500 korun.
Aktuálně byly pro nástup všemi dveřmi vybrány příměstské linky z Prahy do regionu, které mají hodně zastávek, tvořily se na nich největší fronty, a proto se na nich dá očekávat největší efekt.
Z příměstských linek byly zároveň vyjmuty ty, které mají v metropoli jen jednu nebo dvě zastávky a je na nich dlouhý úsek bez zastávek. „Dosavadní zkušenosti z prvních linek prokazují zkrácení prodlev na zastávkách,“ upřesnil Šponar.
Změna se konkrétně dotkne denních příměstských linek 300–429 (s výjimkou linek 305, 315, 345, 389, 392, 393, 395, 400–407, 410, 412, 413, 415–417, 420–428) a nočních linek 951–961. Dál také zůstane u pilotních regionálních linek 481, 484, 519, 705, 785, 801, 805, 823, 858. Cestující zároveň musí počítat na těchto linkách s častějšími kontrolami revizorů.
Informace o tom, že cestující mohou nastoupit všemi dveřmi, bude od začátku srpna uvedena v jízdních řádech na zastávkách, ve vyhledávačích spojení a také v mobilní aplikaci PID Lítačka.
„V přípravě je vybavení autobusů plastovými cedulkami, kterými budou autobusy s nástupem všemi dveřmi výrazně označeny na předním čele a také z boku u předních dveří,“ popsal Filip Drápal.
Na zastávkách také přibudou vývěsky a s informacemi se setkají cestující také uvnitř vozidel. „Na první dny změny je v plánu kontaktní kampaň na nejvytíženějších nástupních bodech,“ dodal. Zkušební režim potrvá do konce roku 2026.