Hlavní obsah

Žloutenka se šíří Prahou, při čištění metra se využívají postupy prověřené za covidu

3:25
3:25

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Nejvýraznější nárůst žloutenky typu A v Praze od roku 2008 si už vyžádal dezinfekční zásahy přímo v ulicích centra metropole kvůli lidem bez domova. Týdně přibývá čtyřicet nakažených. Novinky zjišťovaly, jak dopravci v hlavním městě přistupují k očistě vozů. Hygienici nicméně ještě nemuseli vyhlásit potřebu jakýchkoliv speciálních opatření.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Čištění tlačítka v pražské hromadné dopravě

Článek

„K pondělku máme zaznamenaných 542 případů v Praze od začátku roku, z toho 91 bylo dětí. Pro představu, loni jsme měli za celý rok 47 případů, teď jich registrujeme kolem čtyřiceti každý týden,“ řekla pro Novinky mluvčí pražské hygienické stanice Petra Batók. Přesto zatím není situace taková, aby hygienici museli vyhlásit speciální opatření. Péče o čistotu v dopravních prostředcích v metropoli probíhá v běžném módu.

„Systém dezinfekce souprav metra byl vyprecizován v rámci pandemie Covid-19, kdy nám bylo nabízeno velké množství přípravků a způsobů dezinfekce interiéru dopravních prostředků od dlouhodobé dezinfekce nástřikem, přes UV-robotické lampy a kombinaci UV záření s ozónováním po různé speciální přípravky,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Jako nejúčinnější a nejefektivnější způsob se podle ní nakonec osvědčil ten nejjednodušší, a to manuální otírání dotykových ploch dezinfekčním roztokem. „Dezinfekce vozů metra probíhá denně vždy po návratu soupravy metra do depa. Po umytí a vyčištění prostoru pro cestující následuje dezinfekce všech povrchů, podobně i prostoru pro strojvedoucího,“ popsala Řehková.

V tramvajích a autobusech se podle mluvčí nejčastěji používá savo. Roztokem se umývají všechny plochy dostupné pro cestující včetně tlačítek, zádržných tyčí a sedaček. Čalouněné sedačky se pak podle mluvčí čistí během takzvaného generálního úklidu jednou za čtyři až šest týdnů.

Úklid obnáší vyluxování čalouněných částí, tepování čistící pěnou, následné vysátí mokrou cestou a vysušení přirozeným odvětráním vozu. „S čalouněním se ale lze setkat už jen v malém množství tramvají typu T3R.P. Na ostatních typech vozů jsou již použity buď sedačky dřevěné nebo celoplastové,“ doplnila.

Podobně se starají České dráhy o své vlaky. „Kromě běžného úklidu běžných dotykových ploch, jako jsou madla, kliky a tlačítka, provádíme i hloubkové čištění, které probíhá v intervalu šesti týdnů. V případě prevence nemocí se vždy řídíme pokyny a doporučením příslušné hygienické služby,“ řekla Vanda Rajnochová, mluvčí Českých drah.

Mluvčí Letiště Praha Denisa Hejtmánková uvedla, že kvůli výskytu žloutenky nejsou s hygienickou stanicí v kontaktu: „Aktivně se snažíme těmto situacím předcházet, a proto jsou ve všech prostorách letiště k dispozici dezinfekční stojany. V tuto chvíli nemáme ani informace, že by se žloutenka vyskytovala u našich zaměstnanců.“

Problematiku nárůstu případů žloutenky v Praze sledují i dopravci v okolí metropole. „Jsme v úzkém kontaktu s Krajskou hygienickou stanicí Středočeského kraje. Aktuálně nás doktorka Dana Taclová, ředitelka odboru protiepidemického, informovala, že v našem kraji v poslední době také dochází ke zvýšenému výskytu žloutenky typu A,“ uvedl Oldřich Buchetka, mluvčí Integrované dopravy Středočeského kraje.

Jedná se prý ale vesměs o ojedinělé případy bez prokázané epidemiologické souvislosti. „V současné době krajská hygiena neuvažuje o tom, že by vyhlásila opatření týkající se nařízení provádění mimořádné dezinfekce. Pokud by se ale situace zhoršila, budeme na to samozřejmě promptně reagovat,“ dodal Buchetka.

Výběr článků

Načítám