Článek
V linkových autobusech přijíždějících ve čtvrtek před půl osmou ráno ke stanici metra Pražského povstání se ozývá hlášení, že provoz části metra je přerušen. Informaci doplňují další informace na displejích.
Lidé se netváří překvapeně, v hromadné dopravě to za uplynulé dny slyšeli už mnohokrát. Stejná informace zaznívá i ve vestibulu stanice: využijte náhradní autobusovou dopravu XC a tramvaj 36.
Část informací na standardních cedulích ve stanici metra Pražského povstání o dopravním spojení je přeškrtnutá, na mnoha místech jsou přidané nové, provizorní. Pracovníci dopravního podniku ve žlutých vestách chodí na nástupištích v podzemí i u zastávek na povrchu.
S každou soupravou metra, která dorazí ve směru Háje, se vyhrnou davy lidí, spořádaně míří k eskalátorům, nahoře jsou další cedule, kudy kam. Málokdo si vezme nabízený letáček.
Ve čtvrtek a v pátek metro nejezdí mezi stanice Pražského povstání – Nádraží Holešovice, o víkendu se omezení zkrátí a do Holešovic nebudou soupravy vozit cestující ze stanice I. P. Pavlova.
Až do roku 2030
Za čtyřdenní omezení může výměna malé části z tisíců pražců, které leží zabetonované v tunelech metra už přes padesát let. Metro se otevíralo v polovině roku 1974, konstrukce trati ale byla dokončována z velké části již o rok dříve.
„Začátek letních prázdnin využíváme k výměně 341 původních dřevěných pražců v metru na trati C za nové betonové. Práce probíhají přímo ve stanici Florenc C na první koleji, tedy ve směru do Letňan. Ve čtvrtek a v pátek je proto obousměrně přerušen provoz metra na lince C v úseku Pražského povstání – Nádraží Holešovice,“ uvedl Daniel Šabík, vedoucí odboru komunikace pražského dopravního podniku.
Jen mezi Florencí a Kačerovem bylo v roce 1973 položeno 19 397 dřevěných pražců. Jejich systematická výměna začala po roce 2012, kdy přišly na řadu nejprve všechny výhybky na linkách metra. Následně od roku 2015 probíhají výměny pražců v úsecích mezi výhybkami.
Protože jsou pražce zabetonované a neleží volně ve štěrku jako na běžné železnici, je jejich výměna náročnější. Za prvních osm let se podle údajů Pražské integrované dopravy podařilo vyměnit 10 872 dřevěných pražců, to znamená, že tyto práce čekají linku C dlouhodobě, pravděpodobně nejméně do roku 2030.
Proč je nutné dřevěné pražce nahradit betonovými? Dřevěné pražce byly v minulosti vhodné pro železniční svršky, a tak se použily i v metru při jeho budování. Ostatně v moskevském metru, které bylo pro to pražské vzorem, se používaly od třicátých let 20. století.
Nejde to jinak
V tunelech metra jsou však charakteristické podmínky, které dřevu dlouhodobě nesvědčí. V místech skoupých na podzemní vodu totiž pražce časem vysychají a smršťují se, kvůli tomu následně ve svém takzvaném betonovém loži vibrují a průjezd metra pak mohou postupně stále více zaznamenávat i lidé v domech na povrchu.
Naopak ve vlhkém prostředí může dřevo napadnout hniloba, což zase sníží pevnost uchycení šroubů, které drží kolejnice. Ani jeden z těchto scénářů podle dopravního podniku není možné v metru připustit, proto je nutné postupně všechny dřevěné pražce vyměnit za betonové.
Omezení jsou nepříjemná, ale podle společnosti ROPID organizující pražskou dopravu neexistuje alternativa. Na lince C je výměna dřevěných pražců komplikovaná kvůli zabezpečovacímu zařízení Matra, jehož pásy jsou upevněny přímo na pražcích.
Noční výluka trvá jen asi dvě a půl hodiny, což nestačí na demontáž kolejí, zařízení a výměnu pražců. Na lince A je výměna snazší, protože používá jiný typ zabezpečení, který práci nezdržuje.