Hlavní obsah

Terminál Smíchov se už rodí. Stavbu za 5 miliard jsme prošli s kamerou

3:53
3:53

Poslechněte si tento článek

Praha 5

Jedno z nejvytíženějších pražských nádraží se mění k nepoznání. Na Smíchově vznikají nová nástupiště, moderní lávka i velký terminál pro příměstské a dálkové autobusy. Rekonstrukce, která má skončit v roce 2029, probíhá za plného provozu. Jak to vypadá přímo uvnitř staveniště, jsme zachytili s kamerou Novinek.

Stavbu nového terminálu za 5 miliard jsme prošli s kamerouVideo: Marek Tereba, Novinky

Článek

Smíchovské nádraží se mění v moderní dopravní uzel. Jeho přestavba začala před dvěma lety, kdy stavbaři vytrhali část kolejí a odstranili původní lávku přes kolejiště. Naplno práce běží od loňska.

„Nyní máme vybudovanou půlku nové železobetonové lávky, jež bude opět propojovat Nádražní a Radlickou ulici,“ vysvětlil Novinkám správce stavby ze Správy železnic Patrik Karadi.

Kompletně hotová by měla být koncem roku 2028, její provoz ale ovlivní také dostavba terminálu, zejména autobusové platformy, což je projekt pražského magistrátu. Podle Karadiho by se ale lidé měli skrze nádraží dostat zhruba za dva roky.

Foto: Novinky

Pohled na část lávky ze vznikajícího čtvrtého nástupiště

Otevření lávky je navázáno na technologie, které bude využívat, jde o eskalátory, výtahy a jiné. „K tomu potřebujeme mít hotovou a aktivovanou technologickou budovu, protože aktuální příkon nevyhovuje tomu, abychom dokázali vše rozchodit,“ upřesnil správce stavby.

Nová technologická budova vzniká podél tramvajového obratiště v místě, kde dříve sídlila pobočka České pošty. Technologie potřebné pro provoz dnes sídlí ve výpravní a jižní budově.

Foto: Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy

Lávka by měla v budoucnu být propojena se stavbou soukromého investora a vytvořit nad nádražím platformu, která naváže na autobusový terminál, který se přesune z nedalekého „Knížecí“.

„My budeme schopni snad v létě roku 2027 dostat lidi z Nádražní ulice do Radlické. Nebude to čistě po lávce, protože ta bude pořád ve výstavbě, ale severním nebo jižním podchodem na již zprovozněné třetí nebo čtvrté nástupiště a odtamtud eskalátorem,“ vysvětlil.

Původní ocelová lávka byla snesena v roce 2023 a od té doby její funkci nahrazuje autobus 232, který obsluhuje stanici Smíchovské nádraží a okolí ulice Křížová.

Konečně bezbariérové nádraží

Kromě nové lávky se v prostoru budoucího terminálu budují podchody a nová nástupiště, která budou konečně bezbariérová.

„Provádíme kompletní rekonstrukci nástupišť a budujeme nové čtvrté nástupiště. Také rekonstruujeme a prodlužujeme podchody, jde o takové krčky, které budou navazovat na parkovací dům, což je investice hlavního města Prahy,“ vysvětlil Karadi.

Třetí nástupiště je kompletně demontováno stejně jako část druhého. Na čtvrtém zcela novém perónu se buduje nástupištní hrana, kabelovod a dosypává se kolejové těleso. Odsud budou v budoucnu odjíždět vlaky ve směru na Zličín.

Foto: Správa železnic

Zleva je patrná upoutaná část druhého nástupiště a základy třetího a čtvrtého.

Termín dokončení stavby je v závěru roku 2028. V té době už by měla naplno běžet rekonstrukce nádražní budovy, která se plánuje v letech 2027 až 2029.

„Za ty tři roky by mělo být hotové druhé, třetí i čtvrté nástupiště a částečně máme zásah také do prvního nástupiště, to ale více rozšiřuje projekt rekonstrukce nádražní budovy,“ dodal správce stavby.

Současně vznikají také základy sloupů budoucího autobusového terminálu, který se bude nacházet přímo nad staničními kolejemi. Investorem jeho výstavby je hlavní město Praha.

Dokončena by měla být i technologická budova a mosty v okolí stanice. Úplně nový, tříkolejný most vyrůstá nad Nádražní ulicí, zatímco most přes ulici Svornosti čekají jen drobné úpravy.

Nad Hořejším nábřežím pak bude osazena provizorní konstrukce, která bude sloužit do vyjasnění dalšího postupu u železničního mostu na Výtoni. Celkové investiční náklady dosahují 5 121 740 580 korun a na projekt přispívá také Evropská unie z programu Nástroj pro propojení Evropy.

Na samotnou stavbu může Praha-Smíchov získat dotaci až 3,99 miliardy korun, dalších zhruba 68 milionů je určeno na instalaci zabezpečovacího systému ETCS. Zbytek nákladů hradí Státní fond dopravní infrastruktury.

Výběr článků

Načítám