Hlavní obsah

Na pražské Pankráci po dostavbě úseku metra D vznikne jižní výstup z metra

Hlavní město plánuje při stavbě prvního úseku metra D mezi Pankrácí a Olbrachtovou přistavět na Pankráci jižní výtahový výstup z metra u křížení ulic Na Strži a Budějovická. Schválili to městští radní na základě žádosti Prahy 4. Souhlasili i se zachováním dočasného kruhového objezdu v ulici Na Strži a úpravami okolí stanice, které vyplývají ze studie městského Institutu plánování a rozvoje (IPR).

Foto: Novinky

Prohlídka stanice Pankrác

Článek

Výstavba metra v lokalitě Pankrác se podle schváleného dokumentu nachází ve druhé třetině doby výstavby, což je období, kdy je možné zadat dopravnímu podniku (DPP) poslední úpravy finálního okolí stanice. Schválené změny vycházejí ze žádostí, které už dříve schválili radní Prahy 4.

Ti loni v červnu přijali usnesení, ve kterém požadovali výstavbu plnohodnotného jižního vestibulu stanice Pankrác. Důvodem je i to, že magistrát koupil blízký objekt pošty v ulici Na Strži, kterou by v budoucnu mohla nahradit úřední budova. Mluví se například o radnici Prahy 4, která nyní sídlí v pronajatých prostorech.

K tomu by podle vedení městské části bylo vhodné doplnit v oblasti výstup z metra s eskalátory, s čímž podle schváleného materiálu dříve plán stavby metra na Pankráci počítal, ale kvůli nákladům a pozemkům ve vlastnictví soukromých osob z toho sešlo. Nyní městští radní schválili prozatím alespoň vybudování výtahu.

Eskalátorový vestibul podle materiálu stále naráží na nedořešenou majetkovou situaci. „Dále pak je případně nezbytné realizaci koordinovat s prodloužením tramvajové trati směr Budějovická, která již má v této lokalitě vydané stavební povolení. Eskalátorový vestibul je však z technického pohledu možné dobudovat společně s výstavbou případného developerského záměru v lokalitě,“ píše se v dokumentu.

Stanice metra C Pankrác je od letošního ledna kvůli rekonstrukci a úpravám souvisejícím s budováním přestupu na novou linku uzavřena. „Pokud se neobjeví žádné překvapení, tak bychom Pankrác C mohli otevřít ještě před Vánocemi,“ uvedl primátorův náměstek Zdeněk Hřib (Piráti). Dodal, že k vybudování výtahu DPP využije stávající těžní šachtu, která by jinak byla zasypána.

Dalším požadavkem, který měla Praha 4 a kterému vedení města vyhovělo, je zachování kruhového objezdu na křižovatce ulic Na Strži, Milevská a Neveklovská, který vznikl pro otáčení těžké dopravy při výstavbě metra. Podle schváleného dokumentu se ukázal jako efektivní dopravní řešení. Třetím schváleným opatřením je, že řešení okolí stanice se bude držet studie, kterou vypracoval IPR a která se zabývá například povrchy, zelení či mobiliářem.

Rozhodnutí městské rady ocenil radní Prahy 4 pro dopravu Jaroslav Míth (ODS). „V okolí budoucího vyústění výtahu je plánována městská výstavba, kterou je nutné dopravně napojit, aby byla přístupná z metra, proto jsme iniciovali vznik výtahu. V této lokalitě existuje možnost vzniku jižního vestibulu, ale do té doby, než bude postaven, přístup do metra zajistí zmíněný výtah,“ uvedl. Dodal, že kruhový objezd se oproti původní světelné křižovatce osvědčil a doprava je tam díky němu plynulejší.

Stavba první části nové linky metra začala v roce 2022. Budování navazující části z Olbrachtovy na Nové Dvory už měla začít, ale kvůli zdržení způsobenému námitkami u antimonopolního úřadu se příprava značně zpozdila. Dále bude vybudována část z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původní předpoklad dokončení úseku z Pankráce do Písnice byl rok 2029, kvůli sporům se však zprovoznění nyní předpokládá nejdříve v roce 2031. Následovat by mělo prodloužení z Pankráce na náměstí Míru.

Hřib také na začátku listopadu uvedl, že navrhne, aby se budovaná stanice pražského metra na lince D s pracovním názvem Olbrachtova jmenovala Ryšánka. Stanice veřejné dopravy by podle Hřiba neměly mít názvy s inspirací v totalitních nebo extremistických režimech. Spisovatel Ivan Olbracht byl členem KSČ.

Výběr článků

Načítám