Článek
„Myslím, že je jedno, jestli pan náměstek Hřib jezdí tramvají, autem nebo koloběžkou. Pod jeho vedením se doprava v Praze dostala do stavu, kdy nefunguje ani pro řidiče, ani pro cestující,“ říká pražský zastupitel Tomáš Portlík (ODS).
Když někdo dává ostatním lekce, jak se mají přepravovat, měl by podle Portlíka nejdřív ukázat, že umí řídit pražskou dopravu, kterou má na starosti. „A to se bohužel nestalo,“ tvrdí Portlík, který je i starostou Prahy 9 a podle letošního průzkumu agentury Phoenix Research mezi obyvateli je nejlépe hodnoceným starostou v metropoli.
Podle městského zastupitele a předsedy pražské buňky ANO Ondřeje Prokopa se náměstek Hřib nedávno na sociálních sítích chlubil fotkou z tramvaje cestou na Pražský hrad. „Ale vzápětí jsme ho na obrazovkách na jednání rady viděli připojeného z pohodlí služebního auta. A právě takové rozpory lidem vadí,“ zmiňuje Prokop.
„Upřímně nerozumím tomu, proč má pan Hřib potřebu předstírat, že nejezdí autem. Zvlášť když je opak vidět dnes a denně a sám se tím usvědčuje z pokrytectví. Jeho řidič má od února přes 250 hodin přesčasů a na magistrátu ho pravidelně potkáte, jak nastupuje nebo vystupuje ze služebního Superbu,“ doplňuje.
Popisuje, že sám používá jak vlastní auto, tak MHD. „Jako většina Pražanů. Problém není v tom, že politik jezdí autem. Problém nastává tehdy, když veřejně moralizuje o MHD, ale sám se tím neřídí,“ dodává.
Náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib, který nově zamířil do Poslanecké sněmovny, pro Novinky uvedl, že sice preferuje MHD, ale občas potřebuje během cesty něco vyřídit. „Například se účastnit nějakého konferenčního hovoru, pro což není MHD vhodná. Pro vysvětlení – denně mám často i deset různých typů jednání, na různých místech po městě a podle toho je vše pečlivě předem naplánováno,“ jmenuje.
Použití auta tak podle něj vždy záleží na mnoha faktorech. „Hlavně na tom, kolik nás tam z magistrátu jede, co je rychlejší, a taky na tom, kam pokračuji potom,“ doplňuje. Na magistrát, nebo teď už i do sněmovny, jezdí metrem. „Jezdil jsem do práce MHD i před vstupem do politiky a nijak jsem své cestovní návyky nezměnil. Z magistrátu chodím do sněmovny pěšky,“ pokračuje.
Ohledně auta s řidičem a jeho zmiňovanými přesčasy se brání, že vůz mohou využívat i další radní a šofér také může fungovat jako kurýr pro přepravu dokumentů magistrátu nebo jezdí služební cesty. „Takzvaný můj řidič je ve skutečnosti pracovně zařazen na magistrátním odboru služeb a co najede služební vůz tedy nejsou kilometry, které bych s ním já osobně jezdil po městě,“ popisuje.
Hřib zdůrazňuje, že další tři pirátští radní se vzdali možnosti využívat auto s řidičem hned na začátku volebního období. „Nemají tak časté přejezdy z místa na místo po celé Praze jako náměstek pro dopravu, který musí řešit investiční akce po celém městě,“ říká.
Dobrovolnému pendlování v autě neholduje radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola (Naše Praha 1). „Politik si stejně v té koloně postojí jako všichni ostatní. Tramvaj vedle zatím profrčí a politik trčí ve služebáku. Ztracený čas, ztracené nervy, jen signál většinou dobrý,“ vypráví muž, který se prý snaží jezdit jednoduše a efektivně.
„Když už opravdu musím sednout do auta, vyrážím Smartem – malý, skladný, neblokuje půl ulice. Po Praze 1 chodím zásadně pěšky nebo tramvají. Lítačku si poctivě platím a už mám i seniorskou slevu padesát procent. Jednou až dvakrát týdně beru kolo z půjčovny, nejčastěji Rekola,“ podotýká radní centrální městské části. Připouští, že jeho výhodou je, že v Praze 1 je všechno blízko.
„Jednou jsem s MUDr. Hřibem opravdu jel metrem,“ vzpomíná Ryvola. „Ze Staroměstské na náměstí Míru na Praze 2. On to přežil! Ale to byl začátek funkčního období. Jenže ho chápu. Jezdit MHD je těžké, když vás každý druhý volič chce vlastnoručně zardousit. To se pak člověk radši zavře do limuzíny kolona, nekolona,“ dodává s nadsázkou radní Prahy 1.
Náměstek primátora pro dopravu odmítá, že by se v hromadné dopravě necítil bezpečně. „Ráno v metru většinou řeším nějakou práci na mobilu a lidé mě obvykle neoslovují. Odpoledne v MHD bývají družnější a často dostávám různé otázky o fungování města nebo žádosti o společnou fotku,“ tvrdí Hřib.
Zároveň souhlasí, že na některých trasách přes centrum nemůže být auto rychlejší než MHD. „Při přejezdu z magistrátu na Mariánském náměstí do oblasti kolem Masarykova nádraží, kde je například Campus Hybernská - společný projekt Univerzity Karlovy a města - je třeba jednoznačně nejrychlejší půjčit si sdílené kolo a přejet s ním Staroměstské náměstí i Celetnou, protože to je pěší zóna na rovině,“ doplňuje náměstek.
Jeho kamarádi ho prý za stav dopravy v Praze nekritizují. „Občas se mě ptají, co by se dalo dopravně udělat lépe. Tyto debaty ale většinou nekončí u jednoduchých řešení, protože chápou, že pokud nechceme, aby nám město doslova spadlo na hlavu, je nutné investovat do oprav a zatím nikdo nevymyslel, jak opravovat silnice bez uzavírek,“ říká Hřib.
Dojezdové časy v Praze jsou podle náměstka stále na úrovni lepšího průměru ve srovnání s ostatními evropskými metropolemi. „Ve veřejně dostupném žebříčku Traffic Index renomované společnosti TomTom jsme na 22. místě z 39 v pořadí ucpanosti, takže Praha je lépe průjezdná než Vídeň, která se často dává za příklad v kvalitě života,“ popisuje.
Nestalo se mu, že by jen kvůli dopravní situaci nestihl důležitou schůzku. „Přesuny opravdu pečlivě plánuji. Výjimečně se někdy zakecám a zaseknu na předchozí schůzce, ale obvykle mám u sebe někoho, kdo mě popohání. Nikdy se mi tak nestalo, že bych měl zpoždění čistě kvůli dopravě,“ uzavírá náměstek primátora.



