Článek
Na mnoha místech metropole se stále denně tvoří dlouhé kolony, řidiči popojíždějí ve špičkách „šnečím tempem“ a nabírají mnohdy výrazná zdržení. Kritika směřuje především k tomu, že se dopravní omezení skládají přes sebe a jejich dopady se tak násobí.
Ranní a odpolední špička může být pro řidiče zkouškou při průjezdu například Poděbradskou ulicí ve Vysočanech. Auta tu stojí či popojíždějí. V úseku Kabešova - Podkovářská totiž dochází k rekonstrukci kanalizační stoky.
V osm hodin ráno byl na staveništi, které sebralo řidičům jeden jízdní pruh, klid, zdejší cedule však upozorňovala, že „práce probíhají pod zemí“. Opravy mají být podle serveru opravujeme.to Technické správy komunikací hl. m. Praha (TSK) hotové příští rok v dubnu.
V Sokolské ulici, která je součástí magistrály ve směru z centra, probíhá momentálně obnova vodovodního řadu, trvat bude do konce roku. Řidiči musejí počítat se záborem dvou jízdních pruhů ze čtyř a případnými zpožděními. Ta mohou být podle serveru ve špičce 10 až 30 minut.
Vozidla se mohou „štosovat“ ve vytížených časech i na nábřeží kapitána Jaroše u Hlávkova mostu. Tady dělníci upravují dvě stávající křižovatky, včetně přechodů pro chodce, autobusových zálivů a přilehlých nástupišť. Hotovo by měli mít už na konci tohoto měsíce, pokračovat pak budou v březnu příštího roku.
Magistrála už často není průtahem Prahou, ale jedním velkým parkovištěm. Vidět to je především u Národního muzea, kde se staví trať pro navracející se tramvaje, jež propojí Václavské náměstí s Vinohrady. „V dopravní špičce počítejte se zdržením více než 30 minut,“ upozorňuje TSK.
Bolavým místem je aktuálně také žižkovská ulice Jana Želivského. Důvodem husté dopravy je především rekonstrukce vodovodů a modernizace tramvajové trati.
V kolonách popojíždí i náhradní autobusová linka X11 na trase Olšanské hřbitovy - Basilejské náměstí. Uzavírkou trpí celé okolí, například cesta z Vršovic do Libně zabere nyní více než půl hodiny. Provoz tramvají je podle pražského dopravního podniku přerušený do 15. prosince.
A řidiči na tradičně vytížené Plzeňské ulici na Smíchově si po letošních uzavírkách oddychnou jen na chvíli. Příští rok budou práce pokračovat, a to od února do srpna v úseku mezi ulicemi Na Čečeličce - Prachnerova.
Kompletní uzavírku ale odmítá radnice Prahy 5, hrozí podle ní kolaps a chce jednat o alternativním řešení umožňujícím alespoň částečný průjezd.

Uzavírky v Praze ve středu 12. listopadu podle systému Rodos Vysoké školy báňské - technické univerzity Ostrava
„Nejhorší je Václavák“
„Kolony jsou strašně dlouhé. Já z Prahy do Hradce Králové dojedu za hodinu a z Kobylis do Bořislavky taky za hodinu, to je strašně moc,“ řekl s rezignovaným smíchem jeden z řidičů oslovených Novinkami v Holešovicích. „Nejhorší je Václavské náměstí, tam to stojí furt, každý den,“ dodal.
„Je to hrůza, někam dojet dva kilometry zabere klidně hodinu. Pan Hřib by se měl trochu zamyslet. Podle něj za to může samozřejmě policie, ale já si myslím, že za to může pan Hřib,“ uvedl další z šoférů. „Vinohrady jsou teď pořád rozkopané a taky centrum,“ vyjmenoval některá místa, které vnímá nejkritičtěji.
Další z oslovených vidí problém i v zanedbané, odsouvané údržbě. „Jakmile se otevírá nějaká nová silnice, tak je to v pořádku, ale už nikdo nevnímá to, že se ta infrastruktura opotřebovává a musí se opravit,“ myslí si žena.
„Když se stříhá páska, stojí tam všichni politici, ale když se to musí opravit, voličům to neprodáte, to už je těžce politicky obhajitelné. To je ten problém. Politici, a tím nemyslím toho jednoho pražského radního pro dopravu, jehož jméno se teď hodně skloňuje, mluvím o politicích ze všech stran,“ vysvětlila svůj pohled.
„Nepoužívají blinkry, jezdí na červenou“
Upozornila také na množství aut ve městě a neukázněné řidiče, kteří mohou komplikovat a znepříjemňovat dopravu ostatním. „Nikdo nepoužívá blinkry, všichni jezdí na červenou, je to šílené, divoký západ,“ hrozila se.
„Doprava stojí za prd. V létě jezdím na motorce, tak je mi to jedno, ale teď je to blbý. A na kole a v MHD, jak říká pan Hřib, fakt nechci jezdit,“ řekl nám další muž. „Co způsobuje ty problémy? Hodně aut, všechno rozkopaný, asi je to špatně zkoordinované,“ zamýšlel se.
Někteří naopak raději volí alternativní způsob dopravy, nebo jezdí autem jen mimo špičky. „Snažím se jezdit MHD nebo na skútru, je to jednodušší, vyhnu se čekání a stresu,“ potvrzuje další z oslovených mužů.
„Nechápu, kde mají lidi ten limit, kdy jsou ochotní se do kolony postavit, jestli stát 30 minut je akceptovatelné a hodinu ne…? Asi je to lidem jedno, hlavně že jedou autem,“ dodal s tím, že pro některé je vlastnictví a používání vozidla statusová záležitost, které se nemíní vzdát.
Co situaci vyřeší?
To, že je čekání v kolonách v Praze stále delší a úmornější, není jen pocit řidičů. Potvrzují to i data aplikace Mapy.com a na nelichotivou situaci ukazuje rovněž mezinárodní porovnání od výrobce navigací TomTom.
Celkový průměrný čas strávený za rok v dopravní špičce činil loni 92 hodin. Pro porovnání, v Paříži, která byla svého času dlouhými kolonami proslulá, to bylo 101 hodin.
Podle primátora Bohuslava Svobody (ODS) je pro redistribuci tranzitu klíčové dokončení Pražského okruhu. To je však finálně plánované až někdy kolem roku 2031. Jeho stavbu má na starosti nikoliv hlavní město, ale přímo český stát skrz ministerstvo dopravy.
Strukturálně má pomoci od příštího roku zprovozněný Dvorecký most. Konstrukce propojující Smíchov a Podolí pro pěší souvisí s postupným vznikem nových tramvajových linek a tratí. Dopravní kapacitu přidá i metro D, jenže jeho kompletního zprovoznění se Pražané dočkají až kolem roku 2035.
Končící náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) představil v minulém týdnu čtyři okruhy opatření, která by podle něj mohla napomoci řešení situace v pražské dopravě. Zastupitelstvem však neprošly.
Zahrnovaly rychlost práce na komunikacích, stanovení odpovědnosti za rozhodnutí o uzavírkách, opatření na urychlení dostavby okruhů - jednak Pražského okruhu, ale i městského okruhu, a řešení nesouladu počtu aut a kapacity silnic. Městská policie by se podle něj měla zároveň soustředit i na nelegální parkování aut v centru.






