Hlavní obsah

Hřibův recept na zlepšení dopravy v Praze: Zrychlit stavby a sjednotit odpovědnost za uzavírky

Praha

Končící náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) ve středu představil čtyři okruhy opatření, která by podle něj mohla napomoci řešení situace v pražské dopravě. Tu v posledních týdnech opakovaně trápí komplikace mimo jiné související s četnými uzavírkami.

Živě: TK k opatřením ke zvýšení plynulosti dopravy v Praze. Zúčastní se první náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib Video: Novinky

Článek

Balíček opatření ke zvýšení plynulosti dopravy chce Hřib navrhnout na jednání zastupitelstva.

Jako první zmínil rychlost práce na komunikacích, aby bylo možné hodnotit dobu trvání stavby coby kritéria, a to na úrovni nejméně 30 procent při uzavírkách na klíčových pozemních komunikacích. Hodlá proto nechat zpracovat analýzu dopadů.

Dalším opatřením má být stanovení odpovědnosti za rozhodnutí o uzavírkách. Zatímco o uzavírkách na Pražském okruhu rozhoduje ministerstvo, o dalších správní úřady městských částí a o dalších zase magistrát. Hřib by například chtěl, aby se magistrát mohl vyjadřovat k omezením na Pražském okruhu, k čemuž ale bude třeba změnit zákon. „Ta odpovědnost je v systému roztříštěná,“ tvrdí náměstek.

Třetím okruhem opatření má být urychlení dostavby okruhů, jednak Pražského okruhu, ale i městského okruhu. V obou případech očekává Hřib finanční podporu státu.

Nesoulad počtu aut a kapacity silnic by podle končícího náměstka mohlo řešit čtvrté opatření, jímž je zavádění nízkoemisních zón jako náhrada za zpoplatnění vjezdu v podobě mýta, jež neumožňuje legislativa. Neupřesnil ale, jak konkrétně by měly takové zóny fungovat. Městská policie by se zároveň měla soustředit i na nelegální parkování aut v centru.

Scheinherr: To si Hřib vzpomněl až teď?

Náměstek si obratem vysloužil kritiku svého předchůdce Adama Scheinherra (Praha sobě). „Zdeněk Hřib si po třech letech ve funkci vzpomněl, že má zpracovat analýzu na soutěžení podle doby realizace. Je to zbytečná analýza, protože to není žádná novinka. Zavedl jsem to během minulého volebního období. Soutěžili jsme takto například Barrandovský most, Strakonickou, Václavák nebo tramvajovou trať na Dědinu. Schovávat se za analýzy je alibismus, jak nic reálně neudělat,“ uvedl Scheinherr s tím, že by Hřib měl dát jednoznačný pokyn, ať se to tak děje.

„Soutěžit na rychlost musí město začít hned a všude, nejen u prací na klíčových komunikacích,“ dodal Scheinherr.

Svoboda: Hlavně se musí dodělat okruh

Dopravní situace v Praze se v poslední době stala jedním z nejdiskutovanějších témat. Na mnoha místech se denně tvoří dlouhé kolony, řidiči hlásí výrazná zdržení a plynulost provozu je narušena i v úsecích, které běžně problémy nemívají. Kritika směřuje především k tomu, že se dopravní omezení skládají přes sebe a jejich dopady se tak násobí.

Ke kritické dopravní situaci v Praze se v uplynulých dnech vyjadřoval i primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Podle něj je současná situace důsledkem dlouhodobého tlaku na infrastrukturu, která už kapacitně nestačí. Uvedl, že bez výraznějšího odvedení tranzitní dopravy z města se problémy budou opakovat, a za klíčové označil urychlení prací na Pražském okruhu.

Zároveň připustil, že město musí lépe koordinovat stavební zásahy a údržbu, protože jejich překrývání přispívá k tomu, že i běžné komplikace vyvolají rozsáhlejší kolony.

Výběr článků

Načítám