Článek
Řidič má při uložení kauce dvě možnosti. Pokud určenou částku na místě zaplatí, pokračuje po zadokumentování přestupku v jízdě. Pokud se tak nestane, je mu na místě přikázáno bezpečné odstavení vozidla, nebo je vozidlo na jeho náklady odtaženo a další jízda mu je až do uhrazení celé kauce zakázána.
„Speciální dopravně bezpečnostní akce se v Praze v letní turistické sezóně zaměřují z velké části na autobusovou přepravu, neboť v případě protiprávních jednání řidiče nebo dopravce je významně ohroženo zdraví a životy cestujících v autobusu i ostatních účastníků silničního provozu,“ popsal mluvčí magistrátu Vít Hofman.
V jednom z takových případů byl policisty v součinnosti s kontrolními pracovníky odboru dopravy odhalen autobus francouzského dopravce, jehož řidič řídil v průběhu jednoho dne 12,5 hodiny, poté vyjmul kartu řidiče z tachografu a pokračoval v řízení nepřetržitě další 4 hodiny.
„Celkem tedy s plně obsazeným autobusem řídil 16,5 hodiny. Podrobnou kontrolou autobusu bylo dále zjištěno, že v době příjezdu do Prahy navíc uplynula lhůta pro pravidelné ověření tachografu ve vozidle a autobus tak vykazoval další závažnou závadu,“ dodal mluvčí.
Vzhledem k takto masivnímu porušení právních předpisů zejména v oblasti tzv. sociálních předpisů byla dopravci uložena kauce ve výši 200 tisíc korun a autobus na místě uzamčen botičkou z důvodu jejího nezaplacení. Kauce byla nakonec v řádech hodin uhrazena, autobus uvolněn do dalšího provozu a věc předána magistrátnímu odboru dopravy k provedení příslušného přestupkového řízení.
V dalším případě byl prohlédnut autobus německého dopravce s tím, že jako základní kontrolní doklad k podnikání v silniční dopravě byl řidičem předložen originál opisu eurolicence. Uvedený doklad opravňuje dopravce podnikat v silniční dopravě na území členských států EU a osvědčuje způsobilost dopravního podniku k těmto úkonům.
„Kontrolovaný dopravce neměl aktuálně vydaný platný doklad oprávnění k podnikání v mezinárodní silniční dopravě osob a tento rozsah má naopak omezený výhradně na vnitrostátní přepravy,“ sdělil Hofman. Na místě mu byla uložena kauce ve výši 150 000 korun, kterou kontrolovaný subjekt bezprostředně neuhradil a vozidlo bylo omezeno v dalším pohybu až do uhrazení uložené kauce.
Ani nákladní dopravě se závažná zjištění nevyhýbají. Při jedné z akcí byl stažen ze silničního provozu kamion slovenského dopravce, který vykazoval podezření na některé přestupky v oblasti dodržování režimu práce šoféra. Překvapivé však bylo zjištění, že řidič místo udávané silniční kontroly přijel na cizí kartu. „Vzhledem k vysoké závažnosti takového jednání a celoevropskému kontextu jeho kvalifikace tak byla dopravci uložena kauce v maximální sumě 200 tisíc korun,“ uzavřel mluvčí.


