Hlavní obsah

Závodu jachet kolem světa se účastní i Čech

Právo, Ivan Orel

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Prestižní závod jachet kolem světa Ocean Globe Race odstartoval v neděli v anglickém Southamptonu. Plavby se na palubě jedné z plachetnic účastní jako jediný Čech i jednapadesátiletý Ondřej Kotáb.

Foto: Archiv Ondřeje Kotába

Lodě v Southamptonu pár dní před startem.

Článek

„Je to mimořádný závod. Jede se na čtyři etapy trasou, kterou v 19. století pluly čajové klipry. Je to jedna z nejtěžších tras kolem světa. O prvenství bude bojovat 14 lodí. Já popluju na plachetnici Pen Duick VI, které velí Marie Tabarlyová, dcera legendárního francouzského jachtaře Érica Tabarlyho,“ řekl Právu Kotáb.

Posádky mohou navigovat jen s pomocí sextantu, navigačních tabulek, papírových map a logaritmického pravítka
Ondřej Kotáb

Závod letos slaví 50. výročí. Poprvé se jel v roce 1973 s názvem The Whitbread Round The World Race. „Slyšel jsem o tom závodě od přátel, které jsem potkal v Pacifiku,“ pokračoval Kotáb, který po světových mořích a oceánech naplul přes 70 tisíc námořních mil (130 tisíc kilometrů). To je jako objet svět kolem rovníku více než třikrát.

A jak se dostal do posádky? Kapitánka Marie si ze 170 lidí, kteří se přihlásili, vybrala asi 40 lidí. Ty si pak vyzkoušela při několika plavbách. Kotáb si zkoušku odbyl zimní, 1600 mil dlouhou plavbou z Francie na Kanárské ostrovy. Prošel a nyní ho čekají první dvě etapy závodu kolem světa, což je maximum, které jako dobrovolník může plout.

Dva měsíce veslovali přes Atlantik pro charitu. Teď sami žádají o peníze na návrat

Koktejl

„Posádka je dvanáctičlenná: kapitán, navigátor a kuchař, to jsou profesionálové, a devět dobrovolníků: zhruba půlka ženy, půl muži. Jsme rozděleni do tří tříčlenných hlídek, které se střídají po třech hodinách: tři hodiny na palubě, tři hodiny v pohotovosti a tři hodiny volna,“ popsal Kotáb životní rytmus na lodi.

Foto: Archiv Ondřeje Kotába

Ondřej Kotáb za kormidlem při zkušební plavbě.

Jako v 70. letech

Letošní závod se odehrává v duchu 70. let. „Posádky mohou navigovat jen s pomocí sextantu, navigačních tabulek, papírových map a logaritmického pravítka. Moderní navigační i záchranné přístroje máme ale zapečetěné a k použití v případě nouze. Jachty samozřejmě mají i motor, ale ani ten se nesmí po­užívat, respektive v rámci jeho údržby se může startovat na jednu hodinu týdně,“ uvedl Kotáb.

Tradice jde dokonce tak daleko, že posádka si s sebou může vzít knihy, ale nikoli čtečku. A pokud někdo chce poslouchat hudbu, tak jedině z kazet a walkmana.

První etapa, která začala v neděli, skončí v jihoafrickém Kapském Městě. Je dlouhá 6650 mil, trvat by měla kolem měsíce a půl. Posádky čekají pasáty i pásmo tišin kolem rovníku.

Druhá etapa je zhruba stejně dlouhá a vede Indickým oceánem. Bude zřejmě tou nejtěžší. Posádky poženou své lodě co nejjižněji, kde vanou silné větry. Čekají je bouře, velké vlny, zima a teoreticky i ledovce. Tato etapa skončí v novozélandském Aucklandu, kde vystoupí i Kotáb.

„Bude to náročné. Rozhodně to nebude plavba růžovou zahradou, chceme vyhrát,“ dodal český jachtař.

Celkem by závod měl trvat osm měsíců. Třetí etapa z Nového Zélandu skončí v uruguayském Punta Del Este, cíl celého závodu je opět v Southamptonu.

Kosatky zaútočily na plachetnici při závodech ve Španělsku

Koktejl

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám