Hlavní obsah

Z Prahy do Českého Dubu na mopedech Stadion. Tajný závod Race of Champions oslavil 42. ročník

2:54
2:54

Poslechněte si tento článek

Z pražské Hradčanské odstartoval v sobotu už 42. ročník závodu Race of Champions, neoficiální akce určené výhradně pro majitele historických mopedů Stadion S1122. Cílem byla chalupa v Českém Dubu, kam účastníci dorazili různými trasami po vlastní ose.

Tajný závod mopedůVideo: Marek Tereba, Novinky

Článek

Závodu se letos zúčastnilo přibližně 60 jezdců. Ti se nejprve scházeli na Bílé Hoře, kde proběhly poslední přípravy a technické úpravy strojů. Odtud se přesunuli na oficiální start. Trasa měřila kolem 100 kilometrů. Pravidla nebyla určena. Každý účastník volil trasu a tempo sám. Cílem bylo dorazit.

„Závod je určen pouze pro stroje Stadion S1122. Jiné modely nejsou povoleny,“ uvedl pro Novinky jeden ze spolupořadatelů závodu Honza. „Inspirací byl americký film Tajný závod o cestě napříč Spojenými státy. Zakládající členové byli ale tehdy nezletilí, a tak vzali to, co bylo za socialismu dostupné, a to byly stadiony.“

Ti nejrychlejší dokázali trasu urazit za 56 minut, většina účastníků jela déle. Některé stroje cestu nezvládnou. „Do cíle rozhodně nedojedou všichni. Vítězem je každý, kdo dojede,“ dodal Honza.

Dorazili i nováčci

Mezi účastníky nechyběl Martin Pouba, který jel už před 35 lety. „Tehdy jsem dojel poslední, za sedm a půl hodiny. Loni už za hodinu a dvacet,“ řekl. Letos opět řešil technické potíže. „Večer před startem jsem sháněl indukční cívku. Moped nejel, nakonec jsem ho rozhýbal těsně před odjezdem.“

Foto: Novinky

Oficiální start je u stanice metra Hradčanská. Odtud účastníci vyrážejí do Českého Dubu.

Kvůli závodu dokonce přerušil rodinnou dovolenou. „Měli jsme se vracet až v neděli, ale přebukovali jsme letenku. Manželku jsem přesvědčil. Tenhle závod je pro mě důležitý,“ doplnil.

Na start se postavila i Káťa, která se na moped poprvé posadila pouhé dvě hodiny před závodem. „Na motorce jezdím asi osm let, ale moped je úplně jiný. Ze začátku jsem nevěřila, že vůbec vyrazím. Nakonec to vyšlo,“ popsala. Po trase ji doprovázel vodič, který jí měl podávat palivo.

Mopedy jako symbol doby

Závod se jezdí od roku 1983 výhradně na československých mopedech Stadion S1122, které se vyráběly v Rakovníku v letech 1957 až 1964. Stroje jsou vybaveny dvoutaktním motorem Jawa o objemu 50 cm³, startují se pomocí pedálů a jejich hmotnost bez paliva činí 37 kilogramů. Spotřeba při běžné jízdě je zhruba 2 litry benzinu na 100 kilometrů.

Foto: Novinky

Závod je současně přehlídkou mopedů Stadion S1122.

Dnes jsou tyto mopedy vyhledávaným artiklem mezi sběrateli. I v horším technickém stavu dosahují ceny kolem 50 tisíc korun a více.

Závod Race of Champions si po desetiletích udržuje jedinečný charakter. Bez sponzorů, bez cen a bez oficiálních pravidel nabízí setkání komunity, kterou spojuje společná vášeň k historickým strojům.

Související témata:

Výběr článků

Načítám