Hlavní obsah

„Víc masa do salámů? Jste se po.., ne?“ řekl Babiš podle tvůrce reklamy na Kostelecké uzeniny

9:24
9:24

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Velký kritik nekvalitních potravin Andrej Babiš, který na tuto strunu často hraje i v předvolební kampani, byl před lety přistižen, jak on sám nechtěl přidávat víc masa do svých salámů. Vyšlo to najevo díky mailu, který v roce 2019 rozeslal svým přátelům dnes již zesnulý špičkový reklamní mág Robert Peňažka. Ten stál od roku 2013 za úspěšnou reklamní kampaní na „dobráky od kosti“ – tedy na řezníky Babišových Kosteleckých uzenin

Foto: Patrik Uhlíř, ČTK

Předseda ANO Andrej Babiš na předvolebním mítinku

Článek

Peňažka v mailu kromě jiného uvedl, že zažil Babiše, jak křičí na tehdejšího šéfa Kosteleckých uzenin Jana Hanuše, který navrhoval snížit v masu podíl nekvalitních separátů a masokostní moučky.

„Hanuš, do pi.., já nes… zlatý vejce,“ řekl podle Peňažky Babiš, když se na interní poradě v Agrofertu v roce 2013 debatovalo o tom, na čem postavit novou marketingovou kampaň Kosteleckých uzenin.

Peňažka tento mail rozeslal přátelům v roce 2019 proto, že chtěl vysvětlit, proč spolupracuje s Babišem. Bylo to v době, kdy ve společnosti zesílil odpor k Babišovi, který byl již druhým rokem premiérem a na Václavské náměstí a Letnou chodily stovky tisíc lidí demonstrovat proti oligarchovi Babišovi.

Peňažka v mailu přátelům obsáhle vysvětlil, že „dělá jen servis druhým firmám a majitele neřeší“. Ale před tím dlouze vysvětloval, jak se k práci pro Kostelecké uzeniny dostal a co s Babišem zažil. A právě tahle část z jeho vysvětlujícího dopisu je pozoruhodná. Dává jiný úhel pohledu na politické proklamace Babiše a na jeho volání po kvalitě potravin.

Sliby ANO o kvalitě potravin

Babišova strana ANO má ve svém volebním programu roku 2025 v sekci zemědělství pasáž věnující se tomuto tématu. „Posílíme kontroly kvality a původu potravin,“ slibuje Babišova strana a na jiném místě dodává: „Zřídíme potravinového ombudsmana pro ochranu spotřebitelů před neférovými praktikami“.

Jenže to je v přímém rozporu s tím, po čem dříve (podle vzpomínky Peňažky) prahnul Babiš ve svých potravinářských podnicích, protože se snažil dosáhnout ekonomických zisků, což bylo mnohdy na úkor kvality.

Robert Peňažka – mimochodem také autor proslulé a velmi oceňované reklamy na Kofolu s holčičkou a divokým prasetem – v mailu z roku 2019 přiblížil poradu s Babišem a šéfem Kosteleckých uzenin Janem Hanušem.

„Hanuš vysvětloval majiteli, že pokud se nezvedne kvalita, tak že jdou nejen Kostelecký uzeniny, ale i celej českej uzenářskej byznys do kopru, protože lidi tomu přestávaj věřit a každoročně klesá spotřeba uzenin a kuřat,“ napsal Peňažka a dodal: „Jeho plán bylo osekat sr..y z masokostní moučky a náhražek, což v tý době bylo 40 procent byznysu / tržeb. A u zbytku zvednout obsah masa. K tomu zvednout platy klíčovejm řemeslům, protože jinak jim utečou do zahraničí. A vyhlásit v celý branži tlak na kvalitu, aby je ostatní firmy následovaly, aby všichni mohli bejt hrdý na řezničinu“.

Jenže pak si vzal slovo majitel Babiš a vyjevil, jakou on má strategii. „A Babiš mu přede mnou řekl, že většího ko…a dojeb…ho neviděl, že se asi pos.. a co mu to říká za pí…ny. Přijít o 40 procent peněz a ještě zvednout těm ko…ům platy,“ popsal Peňažka.

(V mailu byla sprostá slova v reálné originální verzi. Vytečkování je redakční zásah kvůli přílišné vulgaritě.)

Ponižující moment

„Hanuš mu řekl, že když zvednou kvalitu, že zvedne i cenu a že dostane Kostelec do zisku. A že jim lidi začnou věřit. A že jiná cesta není. A že do roka to otočí. No, a pak přišel tak ponižující moment, kterej jsem v životě nezažil,“ vyprávěl Peňažka.

„Nechci chodit do detailu, ale představte si slovní waterboarding. Majitel začal před cizím člověkem říkat svýmu TOP člověkovi, jakej je loser, jak nikdy nic nedokázal, jakej je s..č a jak je malej,“ dodal Peňažka.

Tahle scéna vedla Peňažku k tomu, že nebude spolupracovat s Agrofertem jako takovým. „Hanuš tam stál jako socha, nehnul brvou a nic neříkal. Mně bylo tak špatně, že se mi chtělo zvracet. Hanuše mi bylo líto a musel jsem odejít,“ vysvětlil Peňažka. „Tímhle – plus minus – skončila naše spolupráce s Agrofertem. Přestal jsem si majitele vážit a bylo jasný, že nic nezměníme sebelepší strategií,“ dodal.

Jenže pak se mu prý ozval Hanuš a že prý od Babiše dostal rok a že on jako šéf Kosteleckých uzenin chce všechno vsadit na kvalitu.

„Ještě jsme se ujistili, že to myslí Hanuš vážně a že fakt ořeže s…ky a začnou dělat poctivý salámy. A podepsal nám to,“ uvedl Peňažka. A proto šel do spolupráce s Kosteleckými uzeninami, pro něž pak dělal reklamní spoty ještě několik let. A o samotných Kosteleckých uzeninách mluvil Peňažka v mailu hezky. „My se zamilovali do nich a oni do nás. Lidsky to byl jeden z nejpříjemnějších klientů,“ podotkl Peňažka.

Díky reklamnímu týmu Peňažky pak vzniklo heslo: „Poctivé řemeslo vám přináší: Kostelečtí dobráci od kosti“.

Lžou, aby byli zajímaví

Andrej Babiš je přesvědčen, že nejde o věrný popis událostí. „Vícero lidí z mého okolí, kteří už se mnou nejsou, si vymýšlí historky, aby byli zajímaví… a lžou,“ řekl Babiš poté, co jsem mu sdělil detaily z Peňažkova mailu. (Připomínám, že Pěňažka psal mail, aby vysvětlil situaci s Babišem svým přátelům, nikoli aby „byl zajímavý“).

Babiš se také ohradil proti tomu, že by jeho továrny vyráběly nekvalitní potraviny. „Každý výrobek Kosteleckých uzenin má na obalu obsah masa, který je kontrolován státními institucemi. Takže každý (člověk) s průměrným IQ dospěje k názoru, že je to nesmysl,“ uvedl Babiš.

Je možné, že se marketingovým expertům a řediteli Hanušovi nakonec podařilo Babiše „převychovat“ a přimět ho k zodpovědnějšímu přístupu ke kvalitě. Na druhou stranu je fakt, že i v průběhu bombastických reklamních kampaní na Kostelecké uzeniny se na trhu objevovaly případy pochybných výrobků z Babišovy produkce.

Za všechny zmíním jeden případ. 27. března 2020 vyšla zpráva, že Kostelecké uzeniny přišly o značku kvality Klasa v případě salámu Čeřínek. Výsledky kontroly Státní veterinární správy totiž ukázaly, že výrobek obsahoval nižší podíl masa, než se deklaruje na etiketě.

V poslední době se nedařilo sesterskému podniku Kmotr – Masna Kroměříž, který také spadá do holdingu Agrofert. 11. září 2025 bylo oznámeno, že v jejich Myslivecké klobáse bylo nadlimitní množství olova. Upozornila na to Státní veterinární správa. Babišův podnik se za to omluvil a slíbil nápravu.

Výběr článků

Načítám