Hlavní obsah

Ťok obrátil, mýtné na 900 km silnic I. třídy už nechce

Právo, Jiří Novotný

Mýtným zpoplatněné úseky se v Česku měly od 1. ledna 2020 prostřednictvím satelitního systému rozšířit ještě o dalších 900 kilometrů silnic první třídy. Tento záměr se však nyní zásadně změnil. Ministerstvo dopravy (MD) předloží vládě návrh, aby těchto 900 kilometrů bylo z mýtné povinnosti vyjmuto.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Mýtná brána (ilustrační foto)

Článek

„Vyhovíme starostům, aby tyto úseky nebyly zpoplatněny. Já ministra dopravy Dana Ťoka v této věci podpořím,“ řekl v úterý novinářům při slavnostním zahájení stavby úseku dálnice D11 Hradec Králové–Smiřice premiér Andrej Babiš (ANO).

Ťok upřesnil, že na těchto 900 kilometrech jedniček bude nastavena nulová sazba. „Jednáme teď o tom s kraji a Svazem měst a obcí a připravujeme k tomu společné memorandum,“ informoval ministr.

Ťok na rozšíření mýtného dosud trval

Na rozšíření mýtného přitom Ťok přes kritiku dopravců, Kapsche, Asociace krajů i Hospodářské komory dosud trval. Tvrdil, že výběr mýta bude i na jedničkách efektivní a ročně vynese až 2,5 miliardy korun.

Mýtné pro kamióny a autobusy za průjezd zpoplatněnými úseky je v ČR zavedeno od ledna 2007. Jde o mikrovlnný systém s branami, který vybudovala a až do prosince 2019 bude provozovat společnost Kapsch. Nyní se mýtné vybírá na 1468 kilometrech, z nichž je 1234 km dálnic a 234 km silnic první třídy. Loni činil výběr rekordních 10,4 miliardy korun.

Výhrady k tendru

V tendru, který MD vyhlásilo na mýto v ČR po roce 2019, zvítězilo konsorcium firem CzechToll a SkyToll, když ze čtyř uchazečů předložilo nejvýhodnější cenovou nabídku. Satelitní mýtný systém vybuduje a bude deset let provozovat za 10,75 miliardy korun.

Proti tomuto tendru podal stížnost Kapsch, který byl jedním z uchazečů. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže však dospěl k závěru, že zákon porušen nebyl.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám