Článek
„Vyhovíme starostům, aby tyto úseky nebyly zpoplatněny. Já ministra dopravy Dana Ťoka v této věci podpořím,“ řekl v úterý novinářům při slavnostním zahájení stavby úseku dálnice D11 Hradec Králové–Smiřice premiér Andrej Babiš (ANO).
Ťok upřesnil, že na těchto 900 kilometrech jedniček bude nastavena nulová sazba. „Jednáme teď o tom s kraji a Svazem měst a obcí a připravujeme k tomu společné memorandum,“ informoval ministr.
Ťok na rozšíření mýtného dosud trval
Na rozšíření mýtného přitom Ťok přes kritiku dopravců, Kapsche, Asociace krajů i Hospodářské komory dosud trval. Tvrdil, že výběr mýta bude i na jedničkách efektivní a ročně vynese až 2,5 miliardy korun.
Mýtné pro kamióny a autobusy za průjezd zpoplatněnými úseky je v ČR zavedeno od ledna 2007. Jde o mikrovlnný systém s branami, který vybudovala a až do prosince 2019 bude provozovat společnost Kapsch. Nyní se mýtné vybírá na 1468 kilometrech, z nichž je 1234 km dálnic a 234 km silnic první třídy. Loni činil výběr rekordních 10,4 miliardy korun.
Výhrady k tendru
V tendru, který MD vyhlásilo na mýto v ČR po roce 2019, zvítězilo konsorcium firem CzechToll a SkyToll, když ze čtyř uchazečů předložilo nejvýhodnější cenovou nabídku. Satelitní mýtný systém vybuduje a bude deset let provozovat za 10,75 miliardy korun.
Proti tomuto tendru podal stížnost Kapsch, který byl jedním z uchazečů. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže však dospěl k závěru, že zákon porušen nebyl.