Článek
Na polygonu Hummer centra, nedaleko Prahy u dálnice D11 se prohání červený Jeep. Terénní vůz jako každý jiný, až na to, že má zatemněná okna a na kapotě připevněné kamery, které přenáší obraz řidiči do speciálních brýlí.
„Technologie je unikátní v tom, že v reálné rychlosti dokáže zobrazovat na displeji obraz tak, aby se vám nedělalo špatně. Oko a mozek totiž rozpozná zpoždění obrazu, které je více než 20 milisekund. A tato technologie to dokáže kompenzovat,“ vysvětluje šéf inženýr Josef Valíček z Honeywellu.
Systém je jednoduchý. Řidič si na helmu připevní brýle, které mají místo skel průhledový displej. V něm se promítá počítačem upravený obraz z kamer umístěných na autě. Kam se řidič podívá, tam vidí, jako by byl v proskleném kokpitu. Výhodou je, že skrz brýle jsou vidět i budíky v autě a přístrojová deska. Pokud je potřeba sledovat, co se děje za autem, tak stačí zvednout oči a řidič vidí vše jako ve zpětných zrcátkách.

Brýle se mohou připevnit takřka na jakoukoliv helmu, váží něco přes 300 gramů.
Podobné technologie vyvíjí řada zbrojařských firem. Podle Valíčka dokázali systém inovovat tak, že se obraz promítá do každého oka zvlášť a zobrazuje snímané okolí a objekty stereoskopicky a vše působí přirozeně.
„Mohou to používat policisté při hlídání hranic v noci, hasiči v zakouřených podmínkách a tam, kde potřebují chránit před chemickými látkami, důlní společnosti u obřích těžebních strojů v dolech a samozřejmě se hodí do vojenského prostředí pro ochranu vojáků,“ vyjmenovává Valíček.

Systém je zatím testován v Česku a v Americe. Vyjde na vyšší jednotky milionů.
Kromě obrazu reality je možné do displeje promítat další informace, jako je kompas, navigační čáry nebo pomocí mapových podkladů domodelovat krajinu, která se ztrácí v mlze, tmě nebo kouři.
O technologii z Brna má podle Valíčka zájem řada zákazníků z bezpečnostních složek nebo z těžařského průmyslu. Ale nebude to levné. „Je to high-tech technologie, a proto se bavíme o vyšších jednotkách milionů korun za jeden set,“ naznačuje inženýr.