Hlavní obsah

Tankem po Plzni. Konvoj historických strojů vedl ikonický Sherman

3:06
3:06

Poslechněte si tento článek

Plzeň

Davy na chodnících a nekonečný proud historických válečných vozidel. Tradičním konvojem vyvrcholily v Plzni před nedělním polednem Slavnosti svobody, které připomínají letos už osmdesáté výročí osvobození města Pattonovu armádou.

Plzní v neděli projel konvoj historických vojenských vozidel, vyvrcholily letošní Slavnosti svobodyVideo: Ivan Blažek, Novinky

Článek

Stovky metrů dlouhou kolonu zhruba tři sta padesáti strojů přivedly do centra po Klatovské třídě obrněné vozy v čele s ikonickým tankem Sherman. Za jeho rajčáky - řídicími pákami - seděl ostřílený řidič Jan „Jelly“ Šulc.

Foto: Ivan Blažek, Novinky

Z Normandie do Plzně - páteční slavností zahájení Slavností svobody na náměstí Republiky

„Tuhle pětatřicetitunovou obludu kočíruju čtvrtým rokem,“ řekl Novinkám Šulc. „Zatím, teda musím to zaklepat, se nikdy nic nestalo, nikde jsme neštrejchli. Jednak mám okolo skvělou partu a jednak nechodíme do žádného rizika. Žádné pokusy typu: tak tohle možná projedeme.“

Foto: Ivan Blažek, Novinky

Uniformy zdaleka nejsou jen doménou mužů.

Jak si opatřit papíry na Shermana? „Potřebujete řidičák typu B, C, strojní průkaz a zkušenosti. Hodně moc zkušeností,“ podotkl Jelly.

Na cestách tank frčí i padesátkou. „V konvoji ale nejedeme víc než pět mil za hodinu,“ vysvětlil Šulc. „Žádné posilovače, žádné ABS, je to čistě o rukou. A o zkušené posádce, která dává pozor na okolí, musí to mít v oku, abychom třeba někde nevzali obrubník. Je nutné počítat s tím, že tank nezatáčí jako auto, ale smykuje. A pamatovat na to, že řídíte pětaosmdesát let starý stroj, který má své mouchy, prostě s ním nezastavíte na milimetry přesně,“ konstatoval Jelly.

Brzký budíček

O bojové čelo průvodu se stará klub vojenské historie 16. obrněné divize. „První problém nastává hned ráno,“ uvedl Pavel Rogl ze zmíněného spolku. „Konvoj vyjíždí z Bor v jedenáct, jenže my startujeme už v šest, protože se musíme s technikou dostat na seřadiště. Tam je pak dlouhé čekání. A druhá potíž nastává, když konvoj končí. Davy se nahrnou z Klatovské na náměstí, kam my teprve dojíždíme, musíme se tam nějak porovnat,“ vysvětlil Rogl.

Čestné místo na palubách mívali veteráni. Letos dorazil jediný, devětadevadesátiletý Harry Humason, lidem mával na jednom z jeepů. Další vozy obsadily rodiny těch veteránů, kteří se už do Plzně nedostali kvůli vysokému věku, nebo zemřeli.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Účastníci Konvoje svobody

Prezident a král

Slavnosti si nenechaly ujít desetitisíce lidí, město bylo plné hlavně v pátek a tradičně ostře sledovaný byl zmíněný nedělní konvoj. Na ten dorazil třeba Plzeňák Pavel Vít: „Prvním svobodným oslavám v devadesátém roce se asi už nic nevyrovná, ale ta atmosféra je furt fantastická. A konvoj… konvoj, ten mě vždycky trochu dojme.“

Návštěvníci korzovali především po centru města, kde byly dobové tábory US Army a hudební scény, živo ale bylo i za řekou Mží v kempu RAF, v parku za Plazou, který patřil Československé obrněné samostatné brigádě, nebo v areálu Depo, kde se v rámci doprovodných akcí představily americké koráby silnic.

Oficiální tečku za Slavnostmi svobody udělá hlavní pietní akt, který se uskuteční v úterý 6. května - tento den Plzeň osvobodila Pattonova armáda - u pomníku Díky, Ameriko! na Americké třídě. Dorazí prezident Petr Pavel a také belgický král Filip - na vítězném tažení západem Čech se totiž kromě Američanů podílel i 17. belgický střelecký prapor.

Související témata:

Výběr článků

Načítám