Článek
„V katalogu lze najít přesná data, například fotku jasně daného typu auta s tím, jak by mělo vypadat po čelním nárazu do stromu. Dokonce přesně dokumentuje míru poškození vozu s ohledem na rychlost, kterou jel před kolizí,“ řekl Novinkám za tvůrce databáze Martin Bilík. Je v ní přes 800 aut všeho druhu.
Vytvořili ji odborníci z Centra dopravního výzkumu a z Ústavu soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně. Katalog pomůže také s objasňováním příčin dopravních nehod.
Databáze ukáže, jaká nehoda je nereálná
Počet pojistných podvodů v souvislosti s nehodami v Česku vzrůstá. Odhaduje se, že se nepoctivci takto snaží ročně připravit pojišťovny až o více než miliardu korun. Mezi nejčastější podvody patří fingované kolize, nafouknuté škody nebo hlášení starých škod jako nových. Řidiči nejsou povinni přivolat policii na místo kolize, pokud na některém z vozidel při nehodě nevznikla škoda vyšší než 200 tisíc korun a nevznikla škoda třetí straně.
Katalog ovšem staví na jasně daných datech. První část databáze se věnuje charakteristickým poškozením vozidel při konkrétních nehodách. Pouhým pohledem na pár fotek uživatel zjistí, zda je skutečně možné, že přesně určený vůz mohl být skutečně poškozen tak, jak to popisuje jeho řidič. Druhá část katalogu je vědečtější. Obsahuje více propočtů se zaměřením na rychlost vozu před nehodou či stav a výši poškození.

Katalog lze najít na internetu.
Díky tisícům snímků, některé jsou i z crash testů, tedy z nárazových zkoušek vozidel, lze podrobně určit, co je vlastně pro konkrétní druhy nehod pro poškození vozidel typické.
„Jsou tam jak reálné nehody, tak nárazové testy, a dokonce experimenty, kdy jsme se cíleně snažili různé typy poškození na vozidlech vytvořit uměle. Katalog obsahuje také nehody s účastí chodců či cyklistů a motocyklistů, střety dvou vozidel nebo nárazy do pevné překážky, jako jsou stromy či svodidla,“ uvedla za tvůrce databáze Kateřina Bucsuházy.
Úpravy ve photoshopu už neprojdou
Někteří řidiči se před odesláním fotografií vozu pojišťovně mohou snažit poupravit je ve photoshopech. S tím už je také konec. Výzkumníci totiž velmi podrobně analyzovali i to, jak lidé dokumentují kolize. Odborník tedy při pohledu do databáze zjistí, co na fotce neodpovídá skutečnosti.

Snímky havarovaných aut jsou doplněny přesným popisem rozsahu škod při konkrétních kolizích.
Při určování příčin dopravních nehod podle snímků to odborníci neměli až dosud v některých případech jednoduché. „Mnohdy nemají k dispozici příliš mnoho podkladů, a musí tak vzájemně konzultovat své závěry, čerpat ze zkušeností svých či cizích nebo z různých experimentů. Proto jsme se snažili vytvořit katalog tak, aby byl co nejvíce názorný,“ doplnila Bucsuházy.
Databáze je unikátní v tom, že obsahuje nejen mnoho snímků z nejrůznějších druhů nehod, ale i typů a značek aut, které byly při nich poškozeny. Využití tedy najde i v jiných zemích Evropy.