Hlavní obsah

Silničáři nechali vyšumět zakázku na opravu mostu u Brna. Je nadále v havarijním stavu

Lelekovice

Obec Lelekovice leží v těsném sousedství Brna a stala se vyhledávanou exkluzivní lokalitou. Příjezd do obce ale odpovídá spíš představě Balkánu. Na vině je most přes železniční trať, který už roky zoufale volá po rekonstrukci, ale marně. Jihomoravští cestáři totiž sveřepě odmítli akci svěřit firmě s nejlevnější nabídkou a oprava se odkládá.

Foto: Petr Kozelka, Novinky

Po mostě se už dlouho jezdí jen jedním pruhem. Teď už neprojedou ani autobusy.

Článek

Nejlepší cenu na vypsanou zakázku opravy mostu dodala v roce 2024 firma Mitrenga. Jenže Správě a údržbě silnic Jihomoravského kraje (SUS JMK) se to nelíbilo a firmu ze soutěže vyřadila, jak Novinky popsaly.

Společnost se bránila u antimonopolního úřadu, který jejím námitkám vyhověl a vrátil ji do soutěže, jenže silničáři raději celou zakázku zrušili. Firma proti tomu protestovala, a tak silničáři zakázku obnovili, ale nakonec ji nechali bez výsledku ukončit.

Stav mostu se však zhoršoval bez ohledu na tahanice při veřejné zakázce a před několika týdny dospěl do takového stádia, že přes něj už nemohly kvůli bezpečnosti ani přejíždět autobusy. Cestující tak musí místo přímé cesty přestupovat do minibusu. Nad současným mostem se přitom bude muset postavit provizorní, protože oprava se posunula až na rok 2027 kvůli sladění s výlukami na trati pod mostem.

„Dnešní havarijní stav mostu, provizorní přemostění a náhradní doprava jsou přímým důsledkem nečinnosti kraje. V průběhu zadávacího řízení jsme kontaktovali vedení Jihomoravského kraje, abychom upozornili na nestandardní a neobvykle liknavý postup, nezákonné kroky potvrzené i ÚOHS, a na to, že hrozí marné uplynutí zadávací lhůty a zmaření celého řízení,“ popsal Novinkám šéf společnosti Rostislav Mitrenga.

Řidiči nerespektují značky

Podle starosty Lelekovic Aleše Mikauše (STAN) je situace s mostem velmi nepříjemná. „Jednali jsme proto se SÚS JMK o tom, že se nad mostem zřídí provizorní přemostění se semafory. To by snad mohlo být v únoru a dočasná mostovka bude mít nosnost 44 tun, takže tam budou moci opět jezdit autobusy,“ řekl Novinkám Mikauš.

Stav mostu a přípravy jeho oprav snad nemělo podle starosty ani cenu komentovat. „Je ostuda, že se to dostalo až do takového stavu. Kdybych se takhle na obci choval s obecním majetkem já, tak mě lidi sežerou,“ konstatoval starosta.

Přestože na most podle značek nemohou vjíždět těžká vozidla, mnozí šoféři si s tím hlavu nelámou a přes těžce poškozený most jezdí i velké náklaďáky. „Souvisí to s tím, jak vnímáme celkově zákony. Policie nemá kapacity na to, aby tam celý den někdo stál,“ povzdechl si starosta.

Musí se čekat do roku 2027

„Tyto kroky si vyžádají dodatečné milionové náklady, které by nebyly nutné, pokud by zadavatel umožnil realizaci naší nabídky za cca 76 milionů korun. Dnes se přitom hovoří o cenách přesahujících 160 milionů a o výlukách až v roce 2027. Naše nabídka byla technicky, technologicky i cenově zcela v pořádku,“ připomněl Mitrenga.

Zakázka se řešila ještě v době, kdy v čele jihomoravských silničářů stál Roman Hanák, který před několika týdny skončil ve funkci poté, co jej policisté obvinili z možné manipulace několika zakázek.

Silničáři se brání, že současný stav není jejich vinou. „Na zajištění mostního provizória intenzivně pracujeme, aktuálně jeho stavba závisí na zajištění potřebného povolení a následně pak na zhotoviteli. Nyní se musíme podřídit plánovaným výlukám, které pro tuto trať směřují až na rok 2027, proto jsme nuceni se stavbou nového mostu posečkat až do tohoto data. Proto také budeme stavět mostní provizorium,“ napsala Novinkám mluvčí silničářů Monika Švehlová.

Výběr článků

Načítám