Článek
Tady se rozhodně nenudí, za svou čtyřhodinovou směnu napočítají několik tisíc aut. Navíc musí rozlišit mezi dvanácti druhy od motorek přes dodávky po traktory a správně kliknout na danou ikonku. Dvojice má rozdělené směry, v republice jsou ale místa, kdy sčítá jen jeden člověk, někde je naopak až šest sčítačů.
„Tímto nejvytíženějším místem z hlediska provozu je křížení Pražského okruhu s brněnskou dálnicí D1,“ potvrzoval Daniel Čudlý, ředitel firmy Ipsos, která pro Ředitelství silnic a dálnic výzkum provádí. Zmíněným úsekem na okraji Prahy projede až kolem stovky tisíc aut denně.
Sledovaným úsekem u Poděbrad projelo před pěti lety 12,5 tisíce aut, teď se čeká na letošní výsledky. „Tady byl největší provoz hned po 7. hodině ráno, teď je to klidnější,“ potvrzoval jeden z brigádníků u silnice I/38 poblíž Poděbrad.
Data musí na základě zákonné povinnosti sbírat ředitelství silnic. „Intenzita dopravy se sleduje z několika důvodů. Důležitá jsou aktuální data i dlouhodobější historie pro sledování trendů a vývoje,“ řekl Novinkám mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. „Data jsou klíčovým vodítkem pro výstavbu, vidíme, jak se mění provoz v nějakém místě po výstavbě dálnice, jak daný úsek zafungoval do bezpečnosti a plynulosti,“ dodal.
Důležité jsou údaje také pro plánování údržby a oprav. Stěžejní jsou informace také pro plánování obchvatů a nových úseků silnic. Dokážeme predikovat, jak budou plánované obchvaty a nové silnice využívané,“ dodával Rýdl.
Trojnásobný nárůst
Letos se provádí už dvacáté sčítání v řadě, takže je patrné, jak se doprava na vybraných úsecích vyvíjí. Za posledních čtyřicet let se téměř ztrojnásobila. Na průměrném místě projelo v roce 1980 podle Rýdla přibližně 1100 vozidel, v roce 2020 to bylo skoro 2900 aut.

Projíždějící auta se zaznamenávají do aplikace v mobilu.
Sčítání se provádí na dálnicích, kde jsou automatické měřiče a lidskou silou se provádí jen kontrolní záznamy. Za pomoci sčítačů používajících aplikaci v mobilním telefonu se sčítají auta na silnicích prvních tříd, ve vybraných městech a některých úsecích silnic nižších tříd.
„Na každé místo se vracíme čtyřikrát až šestkrát,“ popisoval Daniel Čudlý. Do sčítání je zapojeno kolem tří tisíc lidí. Ti na vybraný úsek musí přijít v běžný všední den, v pátek a neděli, navíc nyní na jaře, o prázdninách a na podzim, aby se mohla data porovnávat.
Za výzkum zaplatí ředitelství silnic zhruba 54 milionů korun.
Posun špičky a umělá inteligence
Data umožní sledovat vývoj poměrů na celé silniční síti. Jsou z toho patrné dopravní špičky. „Dá se třeba vysledovat posun, že chataři a chalupáři vyjíždějí v neděli dřív, aby se vyhnuli odpoledním a podvečerním špičkám, špičky se tak posunují do dřívějších hodin,“ zmínil Čudlý některý z trendů.
Do výzkumu by se v budoucnu mohla zapojit i umělá inteligence. „Zkoušíme ji, ale je to v počátcích. Určitě umí spočítat množství aut, ale musí se naučit rozlišovat mezi všemi kategoriemi,“ dodal Čudlý.