Hlavní obsah

Prezidentští kandidáti hledají voliče na sítích. Negativní reakce pomáhají, říká marketér Horák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V kampani pro volby prezidenta budou hrát významnou roli sociální sítě, přes které mohou kandidáti se svými voliči snadno komunikovat, a navíc takřka zadarmo. Osobní setkávání s voliči však v propadlišti politické kampaně stále neskončilo, upozorňuje expert na PR a marketing Jakub Horák.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Ilustrační foto.

Článek

Počty fanoušků na sociálních platformách jako Facebook, Twitter nebo TikTok naznačují, jak jsou jednotlivé osobnosti pro veřejnost zajímavé.

Z dosud už ohlášených kandidátů nebo lidí, jejichž prezidentská kandidatura se předpokládá, si nejvíce sledujících na sociálních sítích drží expremiér Andrej Babiš (ANO), který však svůj záměr bojovat o prezidentský post dosud oficiálně nevyhlásil. Na Facebooku má čtvrt milionu fanoušků a 321 tisíc sledujících, na Twitteru přes 490 tisíc.

Někteří voliči rádi vidí, když se podaří rozčílit Pražáky, které vnímají jako skupinu privilegovaných a bohatých.
Jakub Horák, PR specialista

Generála Petra Pavla dosud „lajklo“ na Facebooku 37 tisíc lidí, sleduje jej tam dalších 51 tisíc a na Twitteru 97 tisíc.

Denně odstraňujeme přes milion falešných účtů, tvrdí Twitter

Internet a PC

Senátor Pavel Fischer má na Facebooku 53 tisíc fanoušků a 58 tisíc sledujících, na Twitteru pak necelých 43 tisíc, jeho kolega Marek Hilšer oslovil 49 tisíc lidí na Facebooku a 36 tisíc na Twitteru.

Rektorka Danuše Nerudová má 5,1 tisíce fanoušků a dalších 7 tisíc sledujících na Facebooku a 37 tisíc na Twitteru, bývalý rektor Tomáš Zima zase 5,3 tisíce a necelé 400. Předsedovi ČMKOS Josefu Středulovi odkliklo na Facebooku „to se mi líbí“ 3,7 tisíce lidí a na Twitteru jej odebírá přes 20 tisíc.

Neznalost jako výhoda

„U Andreje Babiše je to výsledek výborné práce jeho týmu,“ řekl Novinkám Horák. „Vidíme u něj, že počet sledujících má odraz i v reálných volbách,“ dodal s tím, že i u stránky, která sama o sobě nemá velké množství sledujících, dokáže zajímavý příspěvek udělat několikasettisícový zásah.

Politikům podle Horáka pomáhají i negativní komentáře, díky kterým se jejich obsah šíří dál. „Např. Andrej Babiš si dal na Facebook fotku v tričku s gramatickou chybou v angličtině, všichni to sdílejí a upozorňují, že tam má chybu, tím se ten příspěvek šíří a získává obrovskou sledovanost. Jeho příznivci vidí, že na Babiše zase někdo útočí, a říkají si: ,Výborně, zase se mu podařilo ty blbce z Prahy vytočit,‘,“ popsal Horák.

Populismus je dnes podle něj totiž postavený na jednoduchém mottu „my versus elity“. „Někteří voliči rádi vidí, když se podaří rozčílit Pražáky, které vnímají jako skupinu privilegovaných a bohatých,“ podotkl Horák.

Osobní kontakt je stále důležitý

Vliv na voliče na sociálních sítích by se však podle něj neměl přeceňovat, okruh jejich uživatelů je totiž omezený. „Samozřejmě že na sociálních sítích jsou aktivnější lidé z větších měst a lidé s většími příjmy. Kandidáti proto nesmějí podcenit to, že řada lidí, např. někteří senioři atd., buď na sítích vůbec nejsou, nebo na nich jsou minimálně. Tyto lidi je potřeba oslovit osobním kontaktem,“ dodal Horák.

Země a poslanci EU se dohodli na nových pravidlech pro internetový obsah

Internet a PC

Stále se tak podle něj vyplatí objíždět republiku, jako to dělal s autobusem „zemákem“ svého času Miloš Zeman, nebo nyní se svým obytným vozem právě Babiš.

I přesto však podle marketéra sociální sítě částečně nahrazují starověkou agoru, lidé se na nich mohou alespoň virtuálně shromáždit a debatovat. Diskuse nicméně často mine kýžený cíl.

„Na sociálních sítích se vytvářejí klaky, skupinky lidí, které podporují jednoho či druhého kandidáta, a navzájem se pak ujišťují, že jejich výběr je jediný správný. Proto tam často nedochází k diskusi, na jejímž základě  by lidé změnili názor a volili jiného kandidáta. Naopak se utvrzují a bojují mezi sebou,“ poznamenal Horák.

Pomáhají celé týmy

Kandidátům sociální sítě obvykle spravují celé týmy lidí. Babišovi jeho Facebook vytváří podle údajů z této sítě sedm lidí z Česka, Pavel uvádí na Facebooku sedm lidí z ČR a dva ze Slovenska, Fischerovi jeho Facebook spravují tři lidé z ČR, stránky Hilšera ani Nerudové počet správců neuvádějí.

Řada uchazečů o Hrad se snaží prostřednictvím sítí především vyburcovat své potenciální voliče k podpisu, kterých ke své kandidatuře potřebují ze zákona posbírat minimálně 50 tisíc.

Na petiční stánky odkazuje Hilšer, Nerudová i Pavel, ten navíc pravidelně točí videa, v nichž odpovídá na otázky lidí a vyjadřuje se k situaci na Ukrajině. Babišův tým jeho sítě zásobí zejména fotkami ze setkání s občany a Babišovými selfíčky, občas to proloží kritikou současné vlády Petra Fialy (ODS).

Chabr: Komunální volby budou záležet i na vládních krocích s růstem cen energií

Domácí

Značně se různí také reakce lidí na jednotlivé příspěvky. Zatímco Pavel má u den starého příspěvku ze setkání s občany tisíc „lajků“ na Facebooku, Babiš dokáže zhruba stejně starou fotkou, na které pije pivo, zaujmout šest tisíc lidí.

Většina prezidentských kandidátů má na sociálních sítích hned několik profilů, některé však nespravuje jejich tým, ale fanoušci, jiné zase mohou osobnost parodovat.

Vůbec nejsledovanějším českým politikem na Facebooku přitom není Babiš, ale šéf SPD Tomio Okamura. Jeho stránka „se líbí“ 288 tisícům lidí, dalších 372 tisíc ji sleduje. Méně úspěšný je Okamura na Twitteru, kde má 44 tisíc sledujících.

Reklama

Výběr článků

Načítám