Hlavní obsah

Premiér letěl na pohřeb Hlinky policejním vrtulníkem

PRAHA

Premiér Stanislav Gross letěl ve středu na pohřeb Ivana Hlinky vrtulníkem, za což sklidil kritiku některých opozičních politiků. Gross letěl policejním vrtulníkem, který používají i záchranáři. Ze zákona přitom přepravu ústavních činitelů zajišťuje armáda. Podle ředitele útvaru ochrany ústavních činitelů Lubomíra Kvíčaly stroj, kterým Gross letěl, slouží k výcviku.

Foto: Břetislav Šťasta

Rozhledna Kelčský Javorník

Článek

"Vše zajišťuje letecká služba policie, a to i pro záchranáře," řekl Právu Kvíčala. Upozornil, že zákon či jiný předpis nebrání tomu, aby vrtulníky policejní letecké služby nebyly použity i pro přepravu ústavních činitelů.

"Ze zákona tuto dopravu zajišťuje armáda. Ale je možné použít i stroje policejní letecké služby. Žádný zákon či předpis to nezakazuje," zdůraznil Kvíčala.

Premiér letěl dvoumotorovým strojem EC 135 od evropského výrobce Eurocopter. Tyto vrtulníky má policie dva. Jeden létá pro královéhradeckou záchrannou službu, na druhém trénují piloti. V tomto druhém stroji Gross ve středu letěl do Litvínova na pohřeb tragicky zesnulého Ivana Hlinky.

Pracovník tiskového odboru ministerstva vnitra Petr Vorlíček upřesnil, že premiérův let policejním vrtulníkem schválil ministr vnitra František Bublan na Grossovu žádost. "Ministr vnitra je oprávněn vyžadovat leteckou přepravu bez omezení," upřesnil Vorlíček.

Mluvčí ministerstva obrany Ladislav Šticha proti tomu uvedl, že armáda byla schopna zajistit premiérovu přepravu. "Pokud by nás pan premiér o přepravu požádal, tak bychom ji ze zákona splnili," řekl Šticha.

Langer: měl si cestu lépe naplánovat

Mluvčí úřadu vlády Věra Dušková cestu vrtulníkem zdůvodnila nabitým programem premiéra. "Utíkal z jednání vlády, která musela přeřadit několik bodů, aby na pohřbu vůbec mohl být. Měl pak také důležité setkání s rakouským prezidentem," vysvětlila Dušková.

S jejím stanoviskem vyslovil nesouhlas stínový ministr vnitra Ivan Langer (ODS). "Premiér by měl být schopen zorganizovat si plán tak, aby mohl přijet autem a zúčastnit se pohřbu jako normální občan. Nebo měl prostřednictvím někoho poslat věnec," poznamenal Langer. 

Podle Vorlíčka stál hodinový let 5 200 korun. "Spotřebovalo se cca 200 litrů leteckého paliva, jiné přímé náklady nevznikly," uvedl Vorlíček. Odborníci naopak tvrdí, že jen nejnutnější provozní náklady na jednu hodinu se pohybují ve výši okolo 16 tisíc korun.

Reklama

Výběr článků

Načítám