Článek
„V případě trasy dálnice D35 mezi Křelovem a Slavonínem se jedná o velmi důležitý úsek. Zprovozněním této druhé etapy jsme dokončili západní obchvat Olomouce, který unese vysoké intenzity nejen tranzitní dopravy,“ řekl novinářům ve čtvrtek v Olomouci generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Nová mimoúrovňová křižovatka na D35 u Křelova
Okružní křižovatkou poblíž Globusu projíždělo přes 18 tisíc aut denně. „Kvůli tomu vznikaly kolony, které by díky dálnici měly zmizet. Zároveň se tam zvýší bezpečnost a plynulost silničního provozu. Okružní křižovatka mezi dvěma úseky dálnic nepatří na českou dálniční síť,“ konstatoval generální ředitel ŘSD.
Na realizaci zprovoznění stavby motoristé čekali téměř 18 let. „Tato druhá etapa se samozřejmě měla stavět jako součást etapy první. Nikdy se to nemělo rozdělit na dvě. Bohužel, byl zde velký odpor obcí. Nedošlo k dohodě na vedení trasy, proto stavba byla blokována. Zvrat nastal v letech 2015 a 2016, kdy jsme zpracovali novou dokumentaci EIA a o rok později, kdy bylo vydáno nové stanovisko. Pak už šlo všechno hladce,“ vysvětlil Mátl.
„Zprovoznění tohoto úseku znamená odšpuntování jednoho z úzkých hrdel na celé české dálniční síti. Fakticky se tak bude možné vyhnout rondelu u Globusu, kde pravidelně vznikaly zácpy. Bude to ulehčení i pro tranzitní dopravu a snadněji se napojí i severní část Olomouce,“ doplnil ministr dopravy v demisi Martin Kupka (ODS).
Stavba spojuje dva úseky dálnice D35 u Křelova a přímo navazuje na první část západního obchvatu Olomouce dokončenou na podzim 2007. Součástí nově zprovozněné stavby jsou tři mosty na dálnici, téměř půl kilometru dlouhá protihluková stěna, řada přeložek silnic nižších tříd a také nová mimoúrovňová křižovatka Křelov.
Je všesměrná s okružním prstencem v dolní úrovni a zajistí spojení z Olomouce jak na Mohelnici, tak na D46 ve směru na Brno. Loni v srpnu se povedlo uzavřít dohodu se stavebními firmami a práce zrychlit o víc jak pět měsíců, za což dostanou zhotovitelé odměnu ve výši 24 milionů korun. Už v létě tohoto roku se zprovoznil jeden pás dálnice a ulevilo se tak okružní křižovatce u Globusu.
„Původní silnici I/35 spolu s původním mimoúrovňovým křížením u Křelova přeřadíme do kategorie komunikací nižších tříd,“ podotkl Mátl.
Celá dálnice D35 by měla být hotová v roce 2029. „Všechny rozestavěné úseky pokračují podle plánu. V prosinci zprovozníme obchvat Vysokého Mýta a úsek Janov - Opatovec, v příštím roce pak úsek mezi Ostrovem a Vysokým Mýtem a věřím, že i úsek mezi Džábnovem a Litomyšlí. V létě 2027 pak samotný obchvat Litomyšle,“ popsal Mátl.
Na poslední dva úseky mezi Opatovcem a Mohelnicí o délce cca 32 kilometrů, jak dále uvedl, ministerstvo dopravy aktuálně vybírá koncesionáře PPP projektu. „O konkrétním termínu bude možné mluvit, až se podaří koncesionáře vybrat,“ dodal.

Dálnice D35 Křelov-Slavonín


