Článek
Vznikne tak nepřerušený tah páteřní D35 mezi Mohelnicí a Lipníkem nad Bečvou. „Odpadne nepříjemné zdržení v kolonách na kruhovém objezdu u Globusu, kterým projede 18,5 tisíce aut denně ve směru od Ostravy a 32 tisíc ve směru od Mohelnice,“ řekl novinářům v pátek ředitel olomouckého závodu Ředitelství silnic a dálnic ČR Martin Smolka s tím, že tato provizorní objížďka trvá už více než 15 let.
Stavba 3166 metrů dlouhého úseku začala loni na jaře. Je na ní celkem 94 stavebních objektů, čtyři mosty o celkové délce 222 metrů, 437 metrů dlouhá protihluková stěna a jedna mimoúrovňová křižovatka. Nejvyšší bod stavby se nachází poblíž Křelovské pevnosti vybudované v letech 1851 až 1854. Ta je jednou z nejzachovalejších součástí císařského systému opevnění Olomouce. Areál léta sloužil jako muniční sklad a kasárenský objekt.
Celkové náklady na stavbu činí 840 milionů korun. „V Olomouci ještě doplníme dopravní značení a v neděli dopoledne zprovozníme jeden jízdní pruh v každém směru,“ informovala mluvčí stavební skupiny Vinci Construction CS Iveta Štočková.
Zatím nebude zprovozněna nová okružní křižovatka, která je součástí mimoúrovňového křížení, nebude tedy možné odbočení a napojení k hypermarketu Globus.

Mapa úseku D35 mezi Křelovem a Slavonínem
„Další stavební práce pak budou pokračovat až do 20. listopadu. Do té doby tam bude rychlostní omezení na 80 km za hodinu. Poté dojde k úplnému zprovoznění celého úseku. Jeho termín jsme po dohodě s dodavatelem stavby zkrátili o 158 dnů,“ konstatoval Smolka. Stavební firma za to dostane cca 24 milionů korun.
Stavba poslední části dálničního obchvatu Olomouce mezi Slavonínem a Křelovem je koordinována se současnou rekonstrukcí levého jízdního pásu D35 v úseku mezi Křelovem a Litovlí, která provoz na vytíženém tahu komplikuje od začátku dubna. I tato stavba bude dokončena dříve, a to 21. srpna.
„Celé napojení od Lipníku nad Bečvou až po Mohelnici bude do budoucna komfortní trasou. V té souvislosti je ale třeba říct, že nám zůstává starý úsek mezi Křelovem a Mohelnicí, který byl rychlostní komunikací a zatím nemá parametry dálnice. Připravujeme proto jeho modernizaci. Předpokládáme, že v horizontu tří až pěti let doplníme nouzové zálivy, aby se tento úsek stal bezpečným,“ podotkl Smolka.
Přípravu stavby poslední části obchvatu Olomouce mezi Slavonínem a Křelovem dlouho komplikovaly spory o vedení trasy v katastru Křelova. V roce 2008 například vznikla petice místních občanů, která požadovala odklonění budoucí dálniční trasy. Kvůli změně zákona bylo také nutné v roce 2018 zopakovat složitý proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA).
Původní silnici I/35 spolu s mimoúrovňovým křížením u Křelova ŘSD přeřadí do kategorie komunikací nižších tříd, „Úsek dálnice D35 mezi Holicí (místní část Olomouce) a Unčovicemi nebude zatím zpoplatněn. Podle informací, které máme, by to tak mělo v příštích letech zůstat po mimoúrovňovou křižovatku, kterou nyní dokončujeme,“ konstatoval Smolka.