Hlavní obsah

Kdepak odstřely. Skalní masiv pod budoucí D35 odsekává fréza

Litomyšl

Jako kombajn na dobývání kamene vypadá skalní fréza, která pomáhá na budované dálnici D35 odstraňovat nepoddajný masiv, který se nachází na dvou kilometrech deseti a půl kilometrového úseku z Litomyšle do Janova. Fréza tohoto typu je jediná v Evropě a stavební firma Strabag si ji zapůjčila z Polska. Ačkoli tvrdý skalní masiv je pro stavebníky komplikací, firma se stále drží původního harmonogramu, tedy, že by na tento úsek najeli řidiči v roce 2027.

Skalní fréza těží kámen pod budoucí D35Video: Stanislava Králová, Novinky

Článek

Dálnice se poblíž obce Suchá u Litomyšle zařezává do hloubky šesti metrů. Výkon stroje záleží na tvrdosti kamene, který fréza aktuálně dobývá.

„Nyní jsme na výkonu 1500 kubíků horniny denně. Zatím se snažíme optimalizovat naše práce tak, aby nedošlo ke zpoždění stavby dálnice,“ řekl oblastní ředitel firmy Strabag Radek Novotný.

Původně přitom stavbaři zvažovali, že budou pískovec, který koliduje s prachovcem, odstřelovat. Po dohodě s ŘSD zvolili skalní frézu.

Foto: Stanislava Králová, Novinky

Na práci skalní frézy hned navazuje třídění a drcení materiálu.

„Tento úsek má spoustu diskontinuit, kaveren, ve skalním masivu a účinek odstřelem by nebyla zdaleka takový, jak jsme si prvotně představovali,“ dodal Novotný.

Právě kombinace s prachovcem práci trochu komplikuje, hornina je totiž tvrdší. A zatímco kombajn má vpředu takzvaný přihaněč, kterým si přitahuje obilí, skalní fréza má na bubnu 200 ostrých zubů, které vypadají jako rohy nosorožce a jimiž se odsekávají kusy kamene. Stroj po sobě zanechává 3,5 metru širokou stopu, kterou hned sbírá ze země bagr a předává na drtičku, která z něj dělá menší kusy. Těžké náklaďáky ihned tuny horniny odváží mimo trasu, kde si je firma Strabag uschovává pro další použití přímo ve stavbě úseku D35.

Zuby frézy se musí často kontrolovat a měnit, přičemž jeden takový váží kolem 1,5 kilogramu. Hodinová spotřeba skalní frézy je 150 litrů nafty. Samotná zápůjčka unikátního stroje se pohybuje na desetinásobku pronájmu běžných strojů.

Foto: Stanislava Králová, Novinky

Zuby skalní frézy se musí průběžně kontrolovat a měnit.

„Jsou to desítky tisíc korun za hodinovou ražbu,“ řekl Novotný. Konkrétnější ale být nechtěl.

Skalní fréza bude těžit kámen, dokud bude potřeba, podle odhadu šéfa královéhradeckého Strabagu to bude do února příštího roku.

„Jsme rádi, že se nám skalní frézu podařilo sehnat z Polska. Slyšel jsem, že je ještě jedna v České republice. Frézu řídí jeden člověk a každé 3-4 hodiny si musí dát přestávku. Neznám v ČR místo, kde by byla skalní fréza použita. Nyní jsme ve dvou třetinách hloubky, kterou potřebujeme odtěžit,“ řekl Novotný.

Většina horniny zůstane v dálnici

Celý skalní zářez má zhruba 300 tisíc kubíků, z toho 160 tisíc kubíků horniny použije Strabag do násypových těles v dalších úsecích této stavby. Další tisíce tun najdou uplatnění buď ještě na těchto deseti kilometrech, nebo na jiných dopravních stavbách.

Úsek z Litomyšle do Janova, který začala firma Strabag stavět letos v únoru, bude dlouhý 10,5 kilometru. Jeho součástí bude 14 mostů a 1 mimoúrovňová křižovatka u Janova a 13 protihlukových stěn o délce téměř šest kilometrů. Celková cena činí 2,8 miliardy korun.

„Práce probíhají především na mostních objektech, na 10 ze 14 mostů už pracujeme, a postupují také hrubé zemní práce na násypech a v zářezech,“ řekla mluvčí pardubické Správy ŘSD Petra Drkulová.

Foto: ŘSD

Situační mapka D35 z Litomyšle do Janova

Související témata:

Výběr článků

Načítám