Hlavní obsah

Plzeň se z výstavně opravené kopule nádraží dlouho neradovala. Poničila ji voda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Monumentální kopule plzeňského hlavního vlakového nádraží po rekonstrukci svítí novotou. Tedy ne tak úplně. Novou bílošedou omítku už stačila na několika místech poničit zatékající voda. A nejde o nějaké flíčky – nevzhledné mapy mají plochu několika metrů čtverečních.

Foto: Ivan Blažek, Právo

Kopuli kryjí měděné šablony, jako za císaře Františka Josefa

Článek

„K zatečení došlo zhruba před měsícem, kdy byla odstraněna část krytiny hlavní kopule za aktuálně vyzdívanými ozdobnými tympanony,“ řekl Právu Jan Nevola, tiskový mluvčí Správy železnic, která rekonstrukci za přibližně tři čtvrtě miliardy financuje.

„Náklady spojené s opravou půjdou zcela za zhotovitelem stavby,“ upozornil Nevola. Nádraží revitalizuje sdružení společností Metrostav DIZ, OHL ŽS a Avers.

Hala by měla být v pořádku do konce roku. Jenže uvnitř bude nutné znovu postavit lešení – to sice během rekonstrukce vyplňovalo celý rozlehlý interiér a na místě bylo i v čase poškození omítek, už je však rozebrané. Opravu totiž nešlo provést hned, čeká se, až zasažená místa vyschnou. „Tentokrát bude lešení jen při stěnách, nebude tedy tak rozsáhlé,“ dodal Nevola.

Stanice metra Jiřího z Poděbrad se po 10 měsících znovu otevřela. Prošla kompletní opravou

Domácí

Po Novém roce

Rekonstrukce nádraží začala v květnu 2021 a hotovo mělo být už v těchto dnech. Termíny se však posouvají. „Celá stavba by měla skončit v březnu 2024, interiéry obou hal chceme pro cestující otevřít po Novém roce,“ upřesnil Nevola. Ve čtvrtek začne ve vestibulu pokládka repliky původní dlažby. Zadní část prostoru s novými pokladnami pasažérům slouží od srpna.

V plném proudu jsou práce na přestavbě horní haly s prosklenými světlíky. „Tam zatím žádné komplikace neevidujeme, jede se podle harmonogramu,“ konstatoval Nevola.

Foto: Ivan Blažek, Právo

Poničené omítky v kopuli nově zrekonstruované haly plzeňského nádraží

Z vnějšku se kopule proměnila v klenot poskládaný z měděných šablon. Část průčelí ale stále kryje lešení, zmizet mělo v září. „Kvůli havarijnímu stavu některých ozdob bude odstraněno na přelomu listopadu a prosince. Celkově jde o velmi komplikovanou akci, při které se vždy objeví komplikace, se kterými nebylo možné počítat předem,“ zdůraznil Nevola.

Spokojení památkáři

Na obnovu památkově chráněné budovy, která je od roku 1907 jednou z dominant Plzně, dohlížejí památkáři.

„Z našeho pohledu je vše v pořádku,“ sdělil Karel Zoch, vedoucí odboru památkové péče plzeňského magistrátu. Nádraží získává z velké míry podobu z časů monarchie, a to včetně barvy omítky hlavní haly. „Vrátily se mimo jiné i terče s iniciálami císaře Františka Josefa,“ připomněl Zoch. Z budovatelských let zůstaly sochy i lunety na stěnách. „Byla by chyba je odstranit, dokumentují určitý vývoj,“ uzavřel Zoch.

Zastávková rošáda i ukrytý tunel. Úpravy trati v Plzni stály dvě miliardy

Ekonomika

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám