Hlavní obsah

Zastávková rošáda i ukrytý tunel. Úpravy trati v Plzni stály dvě miliardy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Skončila akce za více než dvě miliardy - přestavba železničního koridoru mezi plzeňským hlavním nádražím a Koterovem na okraji města. Modernizace hlavní trati směrem na České Budějovice by měla pokračovat, termíny jsou nicméně nejasné.

Přestavba železničního koridoru mezi plzeňským hlavním nádražím a Koterovem na okraji městaVideo: Právo

 
Článek

Úpravy čtyřkilometrového plzeňského úseku trvaly téměř tři roky, začalo se v listopadu 2020. Výsledkem je dvoukolejka, po které teď mohou uhánět vlaky stodvacetikilometrovou rychlostí, dříve to byla stovka, nová stanice v srdci čtvrti Slovany s lávkou přes koleje, zrušené nádražíčko v Koterově.

„Trať je zde nyní kapacitnější, zastávka Slovany nahradila Koterov, kde byla stanice nešťastně umístěná,“ řekl Právu Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic. Koterov je periferie, nyní jsou perony kousek od slovanské radnice i linek MHD.

Skryto pod zemí

Co vidět není, jsou dvě betonové podzemní konstrukce ukryté pod tělesem dráhy - příprava pro budoucí silniční tunel, jímž jednou povede jedna z etap plánovaného východního okruhu. „Očekáváme, že pro ni počátkem roku 2024 získáme územní rozhodnutí,“ sdělil Miroslav Blabol, ředitel plzeňské správy Ředitelství silnic a dálnic.

První japonská investice v ČR jde k zemi. Panasonic v Plzni bourá továrnu na televize

Ekonomika

Vlastní stavba ale začne daleko později, reálný termín dokončení této části okruhu je rok 2034. „Budou tam velmi náročné výkupy,“ vysvětlil Blabol. Tunel se dělal přednostně, aby se pak trať nemusela opět rozkopat.

Celkové náklady na koridor činí 2,2 miliardy, z toho Ředitelství silnic a dálnic zaplatilo 870 milionů, město přispělo padesáti miliony. Většinu nákladů - 1,2 miliardy - pokryla unijní dotace. „Konečná cena se oproti vysoutěžené zvýšila jen marginálně,“ dodal Svoboda.

Foto: Ivan Blažek, Právo

Nejviditelnější změna: zastávka na Slovanech s lávkou přes dvoukolejnou trať.

Nepomuk si počká

Ještě před dvěma lety Správa železnic předpokládala, že se na podzim roku 2023 začne s modernizací zmiňovaného koridoru dál na jih, do Nepomuku a stanice Horažďovice - předměstí. Na jednatřiceti kilometrech za Plzní měla přibýt druhá kolej, rychlost se měla zvýšit z osmdesátky až na dvojnásobek. Tehdy odhadovaná cena: deset miliard.

Kopat se ale jen tak nezačne. „Teď se o nějakém termínu hovořit nedá,“ konstatoval Svoboda. „Jsme stále ve stadiu příprav,“ podotkl s tím, že čím dál víc na významu nabývá jiná investice: modernizace dráhy z Plzně do Domažlic a dál na státní hranici s Německem.

Ta je prioritou i pro Plzeňský kraj. „Elektrifikace trati do Domažlic je zcela zásadní,“ potvrdil náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). „Na železnici z Plzně na České Budějovice byl pro nás nejdůležitější již uskutečněný přesun zastávky z Koterova,“ uzavřel Čížek.

Správa železnic vybrala projektanta pro úsek mezi Veleslavínem a Ruzyní

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám