Hlavní obsah

Padesát let metra: Při budování byla Praha rozkopaná jako nikdy předtím

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Snad žádná stavba v historii nezasáhla tak dramaticky do dění v Praze jako budování metra před více než padesáti lety. Centrum metropole bylo v té době doslova převráceno naruby. Všechny stanice a část tunelů se totiž hloubily z otevřených jam. Metro v Praze začalo jezdit před 50 lety.

Foto: Archiv Metrostav

Hloubený vestibul na Můstku

Článek

Podzemní dráha, která 9. května slaví půl století od zahájení provozu, byla původně koncipována jako mělce založená podpovrchová tramvaj. To značně limitovalo možnost nasazení klasické ražby.

Václavské náměstí, kde jsou dvě stanice metra a obě přestupní, bylo jedno velké staveniště. Jako první byla zprovozněna trasa C v úseku Kačerov-Florenc, a procházela tedy horní částí náměstí. Posléze byla budována linka A, které vede pod Václavským náměstím.

Projekt přinesl i příležitost k archeologickému průzkumu nevídaného rozsahu a spoustu pozoruhodných nálezů. Například při překládání sítí u hlavního nádraží dělníci Metrostavu, tehdy ještě státního podniku Vodní stavby, objevili mramorové vodovodní roury z 19. století. Několikrát také narazili na pozůstatky starých městských hradeb.

Foto: Archiv Metrostav

Přeložky u Muzea v roce 1973. Pohled směrem k Vrchlického sadům.

Mezi nejkurióznější úlovky z preventivního vyklízení sklepů patřily třeba reklamní předměty značky prvorepublikového likéru Jakamarus, například popelníky či talířky. Nápoj vynalezl jihočeský lékárník Alois Kříž, který si na Pankráci otevřel ještě za první světové války lékárnu, v níž podával pacientům se zažívacími problémy i zmíněný bylinný extrakt vlastní výroby.

Linka metra A bude kvůli výměně pražců pár dní o stanici kratší

Domácí

Jeden z nejrizikovějších momentů výstavby prvního úseku metra mezi Florencí, tehdy Sokolovskou, a Kačerovem, představovala ražba pod kostelem sv. Pankráce v Praze 4. Tunel vznikal v mělké hloubce a v náročných sypkých sedimentech. Stavbaři významnou barokní památku podepřeli, zajistili a nakonec i úspěšně podvrtali. Dílo tak přežilo bez úhony.

Při archeologickém průzkumu, který akci předcházel, byly odhaleny pozůstatky původní rotundy z 9. století. „I v porovnání s ostatními cennými nálezy jde dodnes o nejvýznamnější archeologický objev z celé výstavby metra,“ řekl tiskový mluvčí Metrostavu Radim Mana.

Foto: Archiv Metrostav

Prorážka tunelu na Pražského povstání, jak proběhla v roce 1969

Metro má nyní 61 stanic. V té úplně první, která vznikla, ale lidem nezastaví. Vybudována byla v letech 1953–1957 na Klárově. Stanice posloužila k ověření projektové přípravy a stavebních postupů, a především pak naplnila poptávku po vybudování krytu civilní obrany. Později byla zapojena do ochranného systému metra na lince A.

Foto: Archiv Metrostav

Výstavba prvního úseku podzemní dráhy

Související témata:

Výběr článků

Načítám