Hlavní obsah

Objednají se a nepřijdou. Proti neukázněným pacientům brojí lékaři poplatky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Desetina pacientů nedorazí na předem domluvený termín vyšetření nebo kontroly u specialisty. Aby lékaři o peníze nepřišli a donutili pacienta přijít, zavádějí někteří z nich za objednání poplatek. Pokutu absentérům dát nemohou.

Foto: Envato

Ilustrační foto

Článek

„Že se pacient objedná a nepřijde, je velký problém,“ potvrdil předseda Sdružení ambulantních specialistů a ambulantní kardiolog Zorjan Jojko.

U registrovaných pacientů, na které mají lékaři kontakt, se to dá podle něj řešit snáz než u těch, kteří přijdou s žádankou jednorázově.

„S lidmi, na něž máme kontakt, se můžeme domluvit, co uděláme s tím, že nepřišli. Můžeme to třeba smluvně ošetřit nebo říct, že pokud to udělají ještě jednou, budeme to brát jako přestupek proti léčebnému režimu, což nám dává možnost vyřadit toho člověka z evidence,“ přiblížil.

Problém vidí Jojko zejména u vytížených ordinací, kde lidé na přijetí čekají i několik měsíců. Nárazově lékař náhradního pacienta nesežene a volno mu nikdo neuhradí.

Čekejte, nebo si připlaťte. Chamtiví lékaři trápí pacienty

Domácí

Na termín u většiny specialistů se dnes čeká měsíce, nejde jen o nedostatkové psychiatry, ale i kardiology, neurology nebo třeba oční lékaře. Situace se liší podle lokality i vytíženosti ordinací, akutní případy se berou přednostně.

„Máme data ze zahraničí, ze kterých víme, že zhruba deset procent návštěv se neuskuteční, když máte slušnou klientelu,“ zdůraznil předseda České stomatologické komory Roman Šmucler.

Podobný odhad „notorických nechodičů“ má i předseda České lékařské komory Milan Kubek. Denně se podle jeho zkušenosti stane, že někdo z objednaných pacientů bez omluvy nepřijde.

„Bojí se přijít“

„Jedna věc je, že lidi onemocní nebo jsou nepořádní, ale hodně lidí nepřijde, protože se bojí zubaře. Vždycky se statečně objednají a ráno nepřijdou. V sociálně více vyloučené oblasti je takových lidí víc, takže je potřeba, aby to někdo platil,“ doplnil Šmucler.

Část ordinací to řeší zpoplatněním termínu. V některých případech je to ale sporné. Zejména pokud se k lékaři dá po zaplacení stovek až tisíců korun dostat v běžné ordinační době o několik měsíců dříve, než když přijde pacient se žádankou, a vše uhradí pojišťovna.

Pro toto zpoplatněné objednání využívá mnoho specialistů například web Návštěva lékaře. V některých případech je vybírání platby podle právníků sporné.

Jednoznačný postoj k tomu není ani mezi lékaři.

„Zpoplatňování vidím jako problematické kvůli tomu, že jsou tam dva typy pacientů,“ namítl Jojko. Například sportovní kluby si u lékaře mohou objednat hromadné vyšetření hráčů a vše zaplatí klub, u standardních pacientů je to ale složitější.

Amalgám zdarma skončí. Pojišťovny by měly přispívat na bílé plomby

Domácí

Šmucler tady vidí naopak prostor pro zdravotní pojišťovny. „Myslím si, že by pojišťovna měla hradit, když pacient nepřijde a byl závazně objednaný,“ řekl stomatolog redakci. Funguje to tak podle něj v sousedním Německu.

Předběžná záloha ani zpětná sankce mu v českém prostředí nepřijde možná. Lékařům tak nezbývá než při opakovaných problémech pacienty vyřazovat.

Problém je to podle něj hlavně pro lékaře, kteří mají smlouvu s pojišťovnou, která jim uhradí jen vykázanou péči.

Na online objednávkové systémy ordinace z většiny postupně přecházejí. Přínos to má pro lékaři i pacienty, kterým se často nedaří do ordinace dovolat.

Tisícovka jen za objednání? Ministerstvo chce dát lékařským specialistům přes prsty

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám