Hlavní obsah

Nejsou piloti, armáda proto láká civily a záložáky

23. 5. 2020, 16:29
Právo, Oldřich Danda

Skoro každý kluk má sen stát se pilotem, ale české vojenské letectvo se už několik let potýká s personální krizí. Nedostává se mu nejen letců, ale ani techniků a dispečerů. Podle velitele vzdušných sil Petra Hromka za nedostatkem personálu stojí hlavně fakt, že se nehlásil dostatek nových adeptů létání na Univerzitu obrany v Brně.

Foto: Petr Horník, Právo

Letoun JAS-39 Gripen. Ilustrační foto

Článek

Loni se sice začalo blýskat na lepší časy, ale než přijdou do služby silnější ročníky, chystá se generální štáb zaplnit díry tím, že se pokusí zlanařit piloty z civilu, a také tím, že vytvořil na všech vojenských letištích aktivní zálohy.

Mezi rezervisty se jim podařilo přitáhnout dva dispečery řízení letového provozu. „Než začne přicházet víc pilotů z Univerzity obrany, chceme nalákat piloty do aktivní zálohy a oslovit civilní piloty v náborové kampani. Největší nedostatek je u vrtulníkového letectva v Náměšti,“ řekl Právu Hromek.

Generál věří, že do pěti let začne z Univerzity obrany vycházet dostatek leteckého personálu, protože loni tam změnili k budoucím pilotům přístup. „Dřív vybírali piloty až ve druhém ročníku, ale nově už na univerzitu nastupují jako adepti, a to je pro ně mnohem větší motivace,“ řekl generál. Dřív bylo v ročníku pět šest studentů, loni v září nastoupilo 17 lidí. A to je podle Hromka ideální stav.

Armáda nakoupí neprůstřelné vesty za 1,7 miliardy

Domácí

Letectvo ale potřebuje piloty už teď, a proto od 1. ledna vytvořilo jednotky záložáků na všech třech letištích. V Čáslavi je základna stíhacího letectva – gripenů a bitevníků L-159. Tady jednotka záložáků slouží roky, ale pouze jako strážní rota.

V Náměšti nad Oslavou má armáda vrtulníky – bojové Mi-24 a dopravní Mi-171. V PrazeKbelích je dopravní letka, ve které jsou Airbusy A-319, Casy C-295 a menší letouny z vládní letky a také vrtulníky Mi-17.

Pomoci přečkat těžkou dobu

Velitelé základen podle Hromka vyrazí shánět rezervisty nejdříve do Centra leteckého výcviku v Pardubicích, které spadá pod státní podnik LOM Praha a kde jsou jak instruktoři létání, tak i technici, se kterými nebude příliš práce je zaučit. Na každé letiště by chtěli získat čtyři piloty a několik techniků.

„Dál budeme chtít oslovit a využít lidi, kteří od nás odcházejí do civilu,“ řekl Hromek. Podle zákona o vojácích musí odcházející příslušníci počítat s tím, že je armáda požádá, aby až pět let sloužili u aktivních záloh. „Oslovíme i bývalé vojenské piloty, kteří létají u aerolinek, a také studenty na civilních školách,“ řekl Hromek.

Šéf rozvědky bude vysvětlovat Zemanovi význam své služby

Domácí

Piloti vycházejí v Česku nejen z Univerzity obrany, ale i ze tří civilních škol – z brněnské VUT, pražské ČVUT a z báňské vysoké školy v Ostravě. Ti ale, pokud chtějí profesionálně létat a stát se kapitány, musí mít odlétáno tisíc hodin. Podle Hromka jim v tom armáda může pomoci.

„Když přijde do armády, tak za deset let těch tisíc hodin nalétá. Nám pomůže přečkat těžkou dobu a pak může odejít do civilu, nebo zůstat v armádě,“ podotkl Hromek.

Do stíhačky jenom ve válce

Na generálním štábu připravují novou náborovou kampaň. „Chystáme se na ČVUT a tam se představíme. Půjde tam i jeden náš poručík, který vystudoval ČVUT a létal v civilu a teď pro armádu a mohl by tam říci svůj příběh,“ dodal generál.

Záložáci, kteří přijdou do Náměšti a do Kbel, si během cvičení i zalétají. Rezervisté u stíhačů se do kokpitů dostanou jen v případě krize.

Odbrzděné auto namáčklo na plot dítě, matku vojačku čeká kázeňské řízení

Krimi

„Zámysl je, aby záložní piloti vrtulníků nebo dopravních letounů byli na palubě jako druhý pilot nebo navigátor,“ uvedl generál. Záložáky by chtěli využívat např. v případech, kdy část pilotů odjede na cvičení, zahraniční mise nebo různé kurzy.

Dopravní i vrtulníkové letectvo má spoustu i nevojenských povinností, v Náměšti i ve Kbelích musí každý den 24 hodin být připraveny dva vrtulníky pro vyhledávací a záchrannou službu. Podle Hromka by mohli rezervisté sloužit i u záchranky v Líních u Plzně a v Bechyni.

Armáda navíc čeká dodávku nových amerických vrtulníků od firmy Bell – osm víceúčelových UH-1Y Venom a čtyři bojové vrtulníky AH-1Z Viper. Podle Hromka by nové stroje mohly přitáhnout čerstvé uchazeče o letecké řemeslo. „Mladé lidi nová technika láká, je tam víc počítačů, víc obrazovek,“ řekl Hromek.

Vítal smrt českých vojáků, půjde před soud

Krimi

Nové stroje ale zároveň ještě více prohloubí personální krizi, protože část pilotů i techniků bude muset do USA do výcvikových kurzů. „Část lidí zůstane na staré technice, část se přesune na novou, jako jsme to udělali u gripenů. Neomezilo to úkoly na obraně republiky, ale bude to náročnější pro lidi,“ uvedl.

U stíhacího letectva čeká záložáky hlavně cvičení na trenažerech. „Trénovali by proti vojenským pilotům vzdušné souboje,“ řekl Hromek. „Kdyby bylo úplně nejhůř, tak bychom je posadili do letadla, a věřím, že by to zvládli,“ dodal. Armáda může rezervisty povolat až na šest týdnů ročně. Celkově je v armádě už 3265 záložáků, z toho je 299 žen.

Reklama

Výběr článků