Hlavní obsah

Nebyl ošetřen. U pojišťovny ho vede bývalý zubař

Když přišel pan R. z Prahy na pravidelnou prohlídku ke své zubní lékařce, stalo se to, co vůbec nečekal. Zubařka, ke které chodil několik let, mu oznámila, že jej ošetřit nemůže. Ke zdravotní pojišťovně si jej totiž jako pacienta zaregistroval jeho předchozí zubař, u kterého přitom nebyl už několik let.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto

Článek

„Začal jsem chodit k jiné zubařce před několika lety, protože jsem se přestěhoval. A teď mi řekla, že všichni zubaři si museli svoje pacienty zaregistrovat na zdravotní pojišťovně a mě zaregistroval můj předchozí zubař, ke kterému jsem přestal chodit,“ řekl Právu R., jehož totožnost redakce zná.

„Zubařka mi řekla, že mě může ošetřit jen jako akutní případ. A musím říct svému předchozímu lékaři, aby mě odhlásil,“ uvedl muž, který se obává, že jeho případ nebude ojedinělý.

Většinou je to omyl

Jeho obavy potvrzuje i prezident České stomatologické komory Roman Šmucler, který pro Právo uvedl, že tyto chyby se – většinou omylem – stávají. Podle nové úhradové vyhlášky totiž mohou zubní lékaři přejít k 1. lednu 2022 na systém tzv. agregovaných plateb. Měsíčně tak dostanou 15 až 17 korun za každého pacienta, kterého registrují u zdravotní pojišťovny.

Cizinci budou muset být zdravotně pojištěni jen u jedné společnosti

Domácí

Někteří zubaři si tak zaregistrovali všechny pacienty, které měli v evidenci, a to včetně těch, kteří už v jejich ordinaci nebyli mnoho let a využívají služeb jiných stomatologů.

„U drtivé většiny se tak stane omylem. Zejména starší kolegové s počítačem moc neumějí, a zaregistrují tak úplně všechny pacienty, případně když si jejich sestřičky chtějí ušetřit práci,“ řekl Právu Šmucler.

„Nedá se vyloučit i to, že někteří to udělají ze ziskuchtivosti, přece jen je to sedmnáct korun měsíčně za každého pacienta. Ale pokud bychom věděli o vyloženém podvodu, tak jej potrestáme,“ uvedl prezident komory. Systém agregovaných plateb se podle něj ladil tři roky a měl přinést zejména větší přehlednost.

Klientku bez jejího vědomí převzala jiná zdravotní pojišťovna

Finance

„Jakmile se ale stane tahle změna, musí pacient tři měsíce chodit k lékaři, který jej zaregistroval. Měl by ale upozornit lékaře na omyl a říct mu, ať zavolá na pojišťovnu a vyřeší to,“ řekl Šmucler.

VZP: Zubaři mají pacienty kontaktovat

Těm, kterým to dovolí např. vzdálenost, nezbude nic jiného než preventivní prohlídku absolvovat u bývalého stomatologa, případně jej přimět k tomu, aby se dohodl s pojišťovnou a pacien­ta odhlásil. Akutní případy, jako je například nesnesitelná bolest zubů, musí zubní lékař ošetřit bez ohledu na pojišťovnu.

Mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny Viktorie Plívová upozornila, že zubaři povinnost registrovat pacienty k pojišťovnám nemají, mají pouze možnost využít systému agregovaných plateb, který je pro ně výhodný.

Milostivé léto plně i pro dlužníky VZP

Ekonomika

„Pojištěnec má právo změnit zubního lékaře jednou za tři měsíce. Může se tedy stát, že poskytovatel má stále za to, že pojištěnec je registrován u něj, zatímco pojišťovna již má informaci o tom, že pojištěnec byl registrován jinde,“ uvedla Plívová. Zubaři by podle ní měli své pacienty sami kontaktovat.

„Je vhodné kontaktovat i ty pojištěnce, jež poskytovatel považuje za své, kteří například pravidelně chodí na prohlídky, a zeptat se jich, zda se od poslední návštěvy nepřeregistrovali jinam,“ řekla. Teprve pokud pacient výslovně sdělí, že ne, měl by lékař ohlásit jeho registraci zdravotní pojišťovně.

„Nepodložené registrace jsou protiprávní,“ upozornila mluvčí VZP s tím, že každý pacient by měl mít se svým zubařem sepsaný registrační list. „Lékaři sami musí mít evidenci svých pacientů, rozhodně by nemělo docházet k tomu, že si registraci provedou u pacienta, který u nich evidován není. VZP zatím takové případy duplicit neeviduje. V tomto případě šlo spíše o pochybení jednotlivce,“ dodala.

Reklama

Výběr článků

Načítám