Hlavní obsah

Na trasu vyrazil nejdelší trolejbus v Česku

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Pravidelný provoz nejdelšího trolejbusu v Česku odstartoval ve středu odpoledne jízdou z Terminálu 3 do stanice Nádraží Veleslavín v Praze 6. Velkokapacitní tříčlánkový bateriový stroj, který dostal číslo 59, měří téměř 25 metrů a pojme 180 pasažérů.

Představení nejdelšího trolejbusu v ČRVideo: Novinky

 
Článek

Nahradil autobus 119, který na letiště poprvé přijel v roce 1966. Tehdy ještě z náměstí Republiky. V posledních letech linka nedokázala pojmout všechny zájemce. Nyní se přepravní kapacita zvýší přibližně o třicet procent. Město ušetří ročně stovky tisíc litrů nafty, emise oxidu uhličitého klesnou o 1300 tun.

„Větší komfort pro cestující, větší kapacita, menší hlučnost, téměř nulové emise,“ shrnul výhody nového dopravního prostředku předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos.

Foto: Lucie Fialová, Právo

Nejdelší trolejbus má skoro 25 metrů a pojme 180 pasažérů

Od prvotní myšlenky k realizaci uplynuly čtyři roky a čtyři měsíce. „Je to jeden z nejrychlejších projektů,“ upozornil bývalý náměstek primátora Adam Scheinherr (PS), v jehož kanceláři se nápad vyslat trolejbusy na letiště zrodil.

Obří trolejbus vyjel v Plzni na zkušenou

Domácí

Mezi Terminálem 3 a stanicí Nádraží Veleslavín vede 11,5 km trolejového vedení. Mezi Terminálem 3 a letištěm jezdí spoje na baterii. Za dvacet velkokapacitních trolejbusů zaplatí dopravní podnik 623 milionů korun.

Prioritou hlavního města je kapacitní, rychlé a přímé vlakové spojení letiště a Masarykova nádraží, které připravuje Správa železnic. Už před pandemií se ukázalo, že minimálně v přepravních špičkách, kdy autobusy jezdí v intervalu 3-5 minut, kapacita 119 nedostačovala poptávce. Proto radní rozhodli o elektrifikaci linky, kterou obslouží velkokapacitní vozy.

Foto: Lucie Fialová, Právo

Nejdelší trolejbus v Česku vyrazil na trasu

„Nasazením nejdelších trolejbusů v ČR skokově zvýšíme kapacitu linky na každém vypraveném spoji zhruba o třetinu, a to při zachování stejného jízdního řádu. Cestující dostanou moderní, pohodlná, tichá, stoprocentně nízkopodlažní a lokálně bezemisní vozidla, která mají i víc míst určených pro odkládání zavazadel,“ přiblížil náměstek primátora Zdeněk Hřib (piráti). Uvnitř se nacházejí čtyři informační obrazovky.

Nové stroje si vyžádaly úpravy dopravního režimu na silnici. Na světelné křižovatce při výjezdu z Veleslavínské do Evropské směr letiště došlo k úpravě preference tak, aby trolejbusy vyjíždějící z terminálu mohly na zelenou vlnu projet křižovatkou a vyjet rovnou do Evropské.

Foto: Lucie Fialová, Právo

Nový jízdní řád

„Jsme rádi, že máme ekologičtější, kapacitnější novinku,“ konstatoval starosta Prahy 6 Jakub Stárek (ODS). Městská část spolupracuje s metropolí také na obnově tramvajové linky na Hanspaulku.

Hřib připomněl, že jde o druhou trolejbusovou trať v Praze. První vede mezi Palmovkou a Miškovicemi. Metropole chystá další, v přípravě je 13 dalších projektů postupné elektrifikace. „Když půjde všechno dobře, letos bychom mohli stavět infrastrukturu pro linku 137, která pojede ze zastávky Na Knížecí - Waltrovka,“ uvedl.

Provozuschopné autobusy z linky 119 nabídne Praha partnerským dopravním podnikům na Ukrajině.

Pražané mají novou trolejbusovou linku na Palmovku. Ale sveze je po ní starý naftový autobus

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám