Hlavní obsah

Na D1 se vrátí stavbaři. A kolony

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Loni v říjnu se po devíti letech podařilo dokončit modernizaci hlavní tuzemské dálniční tepny D1. Opravy a další stavební práce na dálnici tím ale neskončily. Řidiči se musí připravit na to, že relativně nerušenou jízdu bez uzavírek a kolon si budou užívat jen zhruba do poloviny roku. Pak totiž začnou práce hned na několika místech.

Foto: Novinky

Ilustrační foto.

Článek

Zaprvé půjde o výměnu povrchu D1 v šestikilometrovém úseku Všechromy–Mirošovice u Prahy. Modernizace v úseku od Mirošovic po Kývalku u Brna už byla dokončena.

U Mirošovic budou opraveny oba dálniční pásy, jeden v letošním roce, druhý v roce 2023
Jan Studecký, mluvčí ŘSD

„Oprava vozovky je aktuálně v soutěži, zahájení stavby předpokládáme v polovině roku. Opraveny budou oba dálniční pásy, jeden v letošním roce, druhý v roce 2023,“ řekl Právu k chystaným pracím u Prahy mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Jan Studecký.

Foto: ŘSD, PRÁVO

Co čeká motoristy letos na D1.

Délka stavby je jedním z kritérií výběrového řízení, hraje roli ze 30 procent, zbylou váhu bude mít nabídnutá cena.

Rekonstrukce dálnice D1 po devíti letech skončila

Domácí

Jedná se o úpravu posledního šestipruhového úseku D1 u Prahy, která od napojení Jižní spojky u Spořilova přes Průhonice a Modletice probíhala mezi lety 2014 a 2020. Silničáři slibují během oprav zachovat provoz v systému 3+3 jízdní pruhy, které ale budou užší. K výraznějšímu omezení jízdních pruhů pak dochází při každém rozmisťování značení, které se bude několikrát přesouvat.

Oprava protektorátního mostu

Během roku budou dále stavaři opravovat most Šmejkalka u Mirošovic. Ten přitom vznikl už dávno před samotnou dálnicí. Výstavba železobetonového mostu začala už v roce 1939 a byla dokončena po druhé světové válce. Až později byl využit jako součást D1.

Foto: Michal Krumphanzl, ČTK

Most Šmejkalka na dálnici D1 poblíž Senohrab u Prahy.

Okolo Brna se pak bude D1 rozšiřovat na šest pruhů. Také tyto práce mají podle plánu začít ve druhé polovině roku, i u Šmejkalky ještě probíhá výběr dodavatele. Zdejší práce by zpočátku měly provoz omezit jen mírně. Výraznějších omezení se zde řidiči dočkají v roce 2023 a hotovo bude až kolem roku 2025.

Životnost opravené D1 je 30 let, zkolaudována má být v příštím roce

Domácí

Dopravním zácpám se nevyhnou ani řidiči u Brna, kde má začít rozšiřování D1 v úseku Brno-centrum–Brno-jih na šest pruhů. Kvůli tomu bude nutné zbořit současný dálniční most a postavit nový. Jde přitom o dopravně velmi vytížený úsek. Práce budou pokračovat několik dalších let od 182. kilometru až po 210. kilometr, kde se odpojuje silnice E50 směrem na Slovensko.

Poslední úsek u Přerova

Dlouho očekávanou stavbou, kterou ŘSD plánuje letos rovněž zahájit, je dostavba posledního desetikilometrového úseku dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi. Tu netrpělivě vyhlížejí zejména Přerovští, jež dlouhodobě tíží složitá dopravní situace.

Ta se ještě zhoršila poté, co byl v závěru roku 2019 zprovozněn úsek dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Komunikace totiž končí bez návaznosti u sjezdu do města, což způsobuje již tak přetíženému Přerovu další komplikace.

Přibude jen 26 kilometrů nových dálnic

Domácí

„Dokončení dálnice je naprosto nezbytné pro další rozvoj města. A to nemluvím o tom, jakým způsobem momentálně komplikuje neustálý proud vozidel dopravní situaci uvnitř města. Dokončení dálnice ušetří čas a nervy všem řidičům v Přerově,“ řekl Právu primátor města Petr Měřínský (ANO).

Kdy se skutečně začne stavět, to v Přerově zatím nevědí. „To je záležitost Ředitelství silnic a dálnic, snad v půlce tohoto roku,“ dodal primátor. Mluvčí ŘSD Studecký na dotaz Práva termín neuvedl, jen potvrdil, že se zahájení stavby plánuje v letošním roce.

Reklama

Výběr článků

Načítám