Hlavní obsah

Rekonstrukce dálnice D1 po devíti letech skončila

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Téměř devět let trvala rozsáhlá rekonstrukce dálnice D1. V pátek totiž silničáři otevřeli poslední opravovaný úsek. Rekonstrukce stála 21,8 miliardy korun bez DPH, což je sice zhruba o dvě miliardy méně, než bylo původně plánováno, opravy se však zdržely o tři roky. Vydržet má 30 let.

Zmodernizovaná dálnice D1Video: Novinky

 
Článek

„V tuto chvíli je dálnice mezi Brnem a Prahou, ale i mezi Prahou a Brnem, protože jsou to dva samostatné betonové pásy, zcela volně k dispozici řidičům,” řekl Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Podle sobotního vyjádření Andreje Babiše se D1 stala symbolem nehod a výluk. Při otevření posledního úseku řekl, že na opravenou dálnici je záruka 10 let, životnost má 30 let.

Na D1 končí předposlední uzavírka

Ekonomika

Poslední opravovaný úsek se nachází mezi 119. a 134. kilometrem ve směru z Prahy. „Po projetí velmi detailní diagnostikou nám dělá radost, že je dálnice v obou směrech zcela v pořádku,” těší Rýdla.

Silničáři z ŘSD celkem za zmíněných devět let opravili 160 kilometrů dálnice v obou směrech včetně 95 mostů a 35 nadjezdů. Dále také mimoúrovňové křižovatky, střední dělící pás dálnice, kanalizace a několika odpočívadel.

Jde o výstavbu úplně nové dálnice na pozemku té původní, a to za plného provozu. Jen pro představu, kolem zmíněného 119. kilometru za celou dobu modernizace projelo 127 milionů automobilů
Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic

„Jednalo se o největší a z pohledu organizace postupu výstavby nejnáročnější projekt, který kdy Ředitelství silnic a dálnic realizovalo,” přiznal Rýdl.

„Nešlo o opravy, ale o modernizaci. Zjednodušeně řečeno jde o výstavbu úplně nové dálnice na pozemku té původní, a to za plného provozu. Jen pro představu, kolem zmíněného 119. kilometru za celou dobu modernizace projelo 127 milionů automobilů,” doplnil mluvčí.

D1 je připravena na inteligentní dálnici 

Dálnice byla navíc rozšířena o 0,75 metru na každé straně, což by podle Rýdla mělo zvýšit bezpečnost při odstavení vozidla a umožnit v případě uzavření jednoho jízdního pásu vedení dopravy v režimu 2+2 jízdní pruhy na pásu druhém.

„Třiceticentimetrová betonová vrstva, po které se nyní jezdí, má nově třicetiletou životnost. Má ještě mezi sebou asfaltové vrstvy, navíc jsou tam i tzv. trny, aby se ty jednotlivé panely nepohybovaly. Na dálnici jsou navíc úplně nová svodidla, dále revitalizace nebo nové protihlukové stěny,” podotkl Rýdl.

Foto: Právo

Modernizace D1 dokončena

„Je tam kompletní nové infrastrukturní vedení, takže tahle dálnice už je připravená na dobu, kdy budeme jezdit po tzv. inteligentní dálnici. Jsou tam totiž kompletní zajištění datové sítě, máme tam na 90 nových kamer či hlásek,” dodal Rýdl s tím, že doplněna byla telematická zařízení a v celé délce byl položen optický kabel.

Zbouráno a nově postaveno bylo 35 dálničních nadjezdů s rezervou na možnost rozšíření dálnice na šest pruhů.

Chodili se k nám dívat Němci a Rakušané

Podél dálnice byly instalovány nové ploty a svodidla a byl modernizován systém tísňového volání. V okolí dálnice přibyla protihluková opatření a postaveny byly čtyři ekodukty pro migraci zvěře.

„Jsem šťastný, že se nám i v evropském měřítku podařilo postavit naprosto unikátní finální část projektu, jezdili se sem kvůli ní dívat Němci, Rakušané a Slováci,” přiznal Rýdl.

Rekonstrukce D1 poničila silnice na objízdných trasách

Ekonomika

Dokončení modernizace se podařilo nakonec urychlit zhruba o dva týdny. Tedy tak, aby se stihlo před parlamentními volbami, které jsou na programu příští pátek a sobotu.

„Na to se nás ptají všichni. Projekt jsme začínali stavebně realizovat před více než osmi lety a před těmi osmi lety jsme asi mohli těžko nastavovat harmonogram tak, abychom jej dokončili zrovna teď,” upozornil Rýdl.

„My jsme skutečně spěchali a tlak jsme cítili. Ale kvůli tomu, abychom to co nejdřív dali k dispozici řidičům. Hluboce se klaníme trpělivosti všech řidičů. My sami se strašně těšili na to, až ta dálnice bude volná. Spěchali jsme tak i kvůli sobě,” dodal mluvčí ŘSD.

Zároveň přiznal, že ho mrzí prodloužení prací o tři roky podle původního předpokladu. Stavba začala v roce 2013 a původně měla skončit v roce 2018. Termín dokončení však byl dvakrát posunut.

Problémy byly například s některými technickými záležitostmi, při jednáních s obcemi nebo některými vlastníky okolních pozemků. Co všechno může provést špatný dodavatel stavebních prací, jsme zjistili u Humpolce
Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic

„Problémy byly například s některými technickými záležitostmi, při jednáních s obcemi nebo některými vlastníky okolních pozemků. Co všechno může provést špatný dodavatel stavebních prací, jsme zjistili u Humpolce,” poukázal Rýdl na pukliny ve vozovce, kvůli nimž se modernizace prodloužila.

Kvůli třem z 21 vypsaných zakázek na dálnici D1 vede ŘSD soudní spory. Největší problémy vznikly na úseku 12 u Humpolce.

ŘSD na konci roku 2018 odstoupilo od smlouvy s původními zhotoviteli oprav 14kilometrového úseku, se stavebním sdružením v čele s firmou Geosan.

ŘSD silnic čelí kritice kvůli místům pro kamiony

Podle úřadu stavební firmy neplnily pokyny a stavba nabrala výrazné zpoždění. ŘSD vypsali na opravy úseku následně soutěž, rekonstrukci pak dokončila Skanska.

„Konstatovali jsme, že takhle to dál nejde. Toho zhotovitele jsme vyhodili, rozvázali s ním smlouvu a samozřejmě očekáváme, že se s námi bude chtít soudit,” přiznal Rýdl.

Reagoval i na kritiku sdružení dopravců Česmad Bohemia, že rekonstrukce nezlepší stav ohledně parkovacích míst pro kamiony. Podle sdružení chybí na tuzemských dálnicích přes 2000 parkovacích míst pro kamiony.

Na modernizované D1 u Humpolce se už jezdí bez problémů

Ekonomika

„Nikdy se nelze zavděčit všem. Primárně jsme se snažili vyhovět řidičům osobní dopravy,” doplnil Rýdl.

Modernizace D1 však nekončí. Příští rok začne rozšiřování na šest pruhů okolo Brna od 182. kilometru po 210. kilometr, kde se odpojuje silnice E50 na Slovensko.

Práce potrvají několik let. První rozšiřovaný úsek bude mezi 194. a 196. kilometrem. Důvodem je velký provoz na této části dálnice.

Reklama

Výběr článků

Načítám