Hlavní obsah

Mladí řídí bezpečněji, ale jsou nejrizikovější

Právo, Adam Kahánek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mladí řidiči ještě donedávna každý rok zavinili kolem 10 tisíc dopravních nehod. V posledních dvou letech se sice zlepšili, pořád jsou ale na silnicích nejrizikovější skupinou. Je to hlavně nedostatkem řidičských zkušeností, a především u mužů rychlou jízdou.

Foto: Škoda Auto

Ilustrační foto

Článek

Ve své analýze za loňský rok BESIP upozorňuje, že nejvyšší počet nehod mladých byl před pěti lety, a to 10 606.

„Rok 2019 přinesl téměř pětiprocentní pokles, který pokračoval také v roce 2020. Celkem bylo v tomto roce vinou mladých řidičů evidováno 8743 nehod, což je meziročně o 803 méně,“ píše se v analýze.

S tím klesl i počet úmrtí. Na silnicích loni zemřelo vinou řidičů do 24 let 66 lidí, což je o 18 méně než v roce 2019. Ubylo i těžce zraněných, jejich počet klesl z 270 na 238.

Senioři si mohou vyzkoušet řízení v krizových situacích, projekt Jedu s dobou se opět rozbíhá

AutoMoto

Celkem bylo loni v Česku 94 794 nehod, zemřelo při nich 460 lidí a vážné zranění utrpělo 1807 osob. Dvanáctiprocentní pokles nehod a nejnižší počet obětí od roku 1961 je podle policie daný zejména tím, že koronakrize loni hlavně na jaře výrazně utlumila provoz.

Ale i při zohlednění tohoto faktoru jsou mladí šoféři ve srovnání s ostatními věkovými kategoriemi nejrizikovější. Další riziková skupina – senioři nad 65 let – zavinili loni v osobních autech o 1600 nehod méně.

Dražší pojistky

Rizikovost nezkušeného mlá­dí reflektují také pojišťovny. „Věk může být jedním z cenotvorných parametrů stejně jako třeba bonusy, malusy, místo bydliště, typ vozidla a podobně. Každá pojišťovna má ale vlastní obchodní strategii, může se tedy lišit důraz na jednotlivé parametry,“ uvedla pro Právo mluvčí České asociace pojišťoven Veronika Nová.

Pražský magistrát se zhlédl v cyklostezkách. Někde ale budí kontroverze

Domácí

V pojišťovně Uniqa považují za nejrizikovější řidiče až do věku 28 let. „Tito řidiči, navíc jsou-li z velkých měst a jezdí-li silnými auty (a pokud už bourali, tak tím hůře), mají u nás nejvyšší sazby povinného ručení. Tarif tvoříme podle více než 20 parametrů jak na straně řidiče, tak i vozidla,“ řekla Právu mluvčí Eva Svobodová.

I v Allianz berou v potaz věk řidiče. „Konkrétní koeficient, který je závislý na věku, je u mladších pojistníků vyšší než u starších, protože to odpovídá reálnému riziku a škodní potřebě,“ potvrdila za pojišťovnu Kateřina Ikráthová.

Rakouský versus britský model

Pro snížení nehodovosti mladých řidičů je podle Centra dopravního výzkumu (CDV) zapotřebí změnit vzdělávací systém v autoškolách. Jako inspiraci uvádí rakouský model rozdělený do dvou fází. Po získání řidičáku projde začínající řidič v horizontu 12 až 14 měsíců další vzdělávací fází, jež zahrnuje zdokonalovací jízdy, teoretický i praktický trénink bezpečného řízení v trvání šesti hodin a skupinový rozhovor s dopravním psychologem.

Po divoké honičce se z dodávky v Praze rozutekly desítky migrantů, řidič zmizel

Krimi

„Model dvoufázového vzdělávání byl v Rakousku zaveden v roce 2003. Jak ukazují čísla z roku 2013, nehodovost mladých řidičů pak klesla o více než třicet procent,“ upozornilo CDV.

Ministerstvo dopravy tomuto modelu ale nakloněno není. „Myslíme si, že není spravedlivé trestat někoho preventivně extra školeními. Byť jsou začínající řidiči rizikovější skupinou, drtivá většina začínajících řidičů nezpůsobí dopravní nehodu. Nevidíme tedy důvod k trestání všech v podobě dvoufázového vzdělávání,“ sdělil Právu šéf resortu Karel Havlíček (za ANO).

Jen šest bodů

Ministerstvo místo toho preferuje britský model, který za­neslo i do návrhu novely bodového systému. Ta počítá s tím, že noví řidiči budou mít první dva roky k dispozici pouze šest bodů místo dvanácti.

Octavia přeplněná opilou mládeží nabourala jiné auto, ploty a skončila ve dřevníku

Krimi

„Když se začínající řidič vyboduje, systém s ním pracuje. Musí absolvovat přezkoušení z odborné způsobilosti a dopravně psychologické vyšetření. Tedy ten, kdo to potřebuje, má náležitou další podporu nad rámec výuky v autoškole,“ dodal Havlíček.

Novela bodového systému ale uvízla ve Sněmovně - dosud se neprojednala ani v prvním čtení, a tak vzhledem k blížícímu se konci volebního období skončí u ledu.

Často je na vině alkohol
1. srpna na Opavsku 24letý řidič vyjel mezi Opavou a Komárovem mimo vozovku do příkopu. V autě s ním byl stejně starý spolucestující, ani jeden z nich se nezranil. Řidiči bylo naměřeno 2,3 promile alkoholu v dechu, škoda na majetku činila 31 000 Kč.
5. srpna v Českém Těšíně 21letý řidič narazil autem do zaparkovaného vozidla a do oplocení domu a stromu. Nikdo se nezranil, řidič měl přes dvě promile alkoholu v dechu. Předběžná škoda na majetku je 130 000 Kč.
8. srpna v Novém Bydžově na Hradecku 21letý řidič dostal smyk a narazil do zaparkovaného auta, poté poškodil oplocení dvou domů. Z místa nehody utekl, na druhý den se šel přiznat na policii. V autě zůstalo šest zraněných osob ve věku od 15 do 23 let, škoda se odhadla na 240 000 Kč.
Zdroj: Policie ČR

Reklama

Výběr článků

Načítám