Hlavní obsah

Města nečekají na zákon a nakupují ekoautobusy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Česká města už pořizují autobusy na alternativní pohon. Nečekají na schválení zákona, který jim bude nařizovat při obnově vozového parku pořídit podíl elektrobusů, autobusů na vodík nebo na stlačený plyn.

Foto: DPP

Ilustrační foto

Článek

Zákon, který nařizuje nákup nízko­emisních vozidel ve veřejné správě, hromadné a nákladní dopravě, projednává Sněmovna.

V Brně už zákonem stanovené podíly vozidel na alternativní pohon splňují. „Současná skladba našeho vozového parku už odpovídá připravovanému zákonu. Od roku 2019 platí směrnice Evropské unie a my už se jí řídíme,“ řekla Právu mluvčí DPMB Barbora Doležalová. V Brně mají 160 autobusů na stlačený zemní plyn (CNG) a zbytek z 341 vozů splňuje nejpřísnější normy pro spalovací motory.

Černý pasažér vytáhl na revizora nůž. Hrozí mu osm let

Krimi

Dotace na nové vozy

Podle Doležalové by město rádo využilo dotace na elektrobusy nebo vodíkové autobusy. „V minulosti jsme testovali elektrobusy a autobusy na vodík, ale stále narážíme na vysokou cenu. Pokud však na ně budou vypsány dotace, určitě se nákupu bránit nebudeme,“ doplnila Doležalová. Dotace na autobusy na stlačený plyn město čerpá už nyní.

V Olomouci již mají jeden elektrobus a dalších 34 autobusů z 81 splňuje nejpřísnější evropské normy pro naftové motory. Tamní dopravní podnik nyní zjišťuje, jestli pro město bude lepší pořízení elektrických, nebo vodíkových autobusů.

Policisté v horkých dnech více kontrolují řidiče autobusů a náklaďáků

AutoMoto

„V procesu je studie proveditelnosti, ve které se porovnávají autobusy na elektrický a vodíkový pohon. Zatím nám z toho vycházejí elektrobusy,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku města Olomouc Anna Sýkorová.

Studie by měla počítat i se zvyšujícími se náklady města na provoz MHD. „Studie zatím není dokončená, je zhruba v polovině, ale už počítá se zvýšenými náklady na provoz i na nákup vozidel. Koneckonců náklady rostou jak na elektřinu, tak i na naftu,“ řekla Sýkorová.

Dotací využívají i v Karlových Varech. „Tím, že jsou aktuálně až do roku 2027 tato vozidla podporována dotačními tituly, je možné je nakoupit s dotací ve výši 85 procent z celkové pořizovací ceny, a my tak kofinancujeme jejich nákup ‚pouhými‘ 15 procenty,“ řekl mluvčí DPKV Lukáš Siřínek. Polovinu vozového parku podniku tvoří nízkoemisní autobusy na CNG.

Invalidé třetího stupně budou mít ve veřejné dopravě, vyjma MHD, slevu 50 procent

Domácí

S dotacemi na ekologické vozy počítá i zákon, který připravuje ministerstvo pro místní rozvoj. „Dopravci poskytující veřejné služby v přepravě cestujících budou moci žádat o dotaci na pořízení elektrobusů nebo autobusů na vodík nebo biometan,“ řekla Právu mluvčí ministerstva pro místní rozvoj (MMR) Veronika Hešíková.

Zákon prošel ve Sněmovně do druhého čtení a ministerstvo by chtělo, aby začal platit na podzim.

Podíl se zvýší

Podle návrhu zákona, který vychází z evropské právní úpravy, by do konce roku 2025 měl být minimální podíl nově pořizovaných nízkoemisních nebo bezemisních městských autobusů 41 procent. Firmy v nákladní dopravě budou mít povinnost do té doby zajistit devět procent nízkoemisních aut. Zákon počítá také s povinným podílem nízkoemisních osobních a malých užitkových aut, která budou pořizována v rámci veřejných zakázek.

Auto narazilo na Pardubicku do autobusu. Po řidičce zůstala jen kabelka s doklady

Krimi

„V dalším sledovaném období, do konce roku 2030, dojde k navýšení podílu pouze v kategorii nákladních automobilů a městských autobusů,“ vysvětlila Hešíková. Dopravci pak budou muset pořídit minimálně 11 procent nákladních aut a 60 procent městských autobusů na alternativní pohon.

Dozor nad dodržováním zákona bude provádět Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Nedodržení požadovaných limitů bude úřad pokutovat až 20milionovou pokutou.

Reklama

Výběr článků

Načítám