Článek
Nabídku současného zboží a služeb oceňuje 88 procent respondentů. Nynější svobody a životní perspektivy si váží 67 a 63 procent.
Společenský pořádek za komunismu naopak vychvaluje 46 procent oslovených, podle 42 procent byla za minulého režimu na vyšší úrovni i morálka.
Kromě zboží, služeb, svobody a životní perspektivy si lidé pochvalují kvalitu a dostupnost vzdělání (51 procent), životní úroveň (50 procent), trávení volného času (48 procent), vliv na veřejné dění (47 procent), možnost uplatnit se v profesi (46 procent) a ocenění schopností (44 procent). "Vcelku vyrovnanou bilanci u obou režimů, jen s mírným příklonem k současnému, mají oblasti vymahatelnosti práva, rovnosti příležitostí a lékařské péče," uvedli autoři výzkumu.
Voliči KSČM si rozhodně cení jen nabídky zboží a služeb
Lidé hodnotili odlišně různé oblasti života podle jejich politické příslušnosti. Nejkritičtěji se k současnému režimu vyjádřili stoupenci KSČM, podle kterých je současná situace jednoznačně lepší jen co se týká nabídky zboží a služeb. Sociální jistoty v současnosti postrádají nejen komunističtí příznivci (86 procent), ale také sympatizanti ČSSD (65 procent), KDU-ČSL (53 procent), Strany zelených (42 procent) a ODS (39 procent).
Názory lidí se časem podle STEM moc nezměnily. "U některých položek lze nicméně vysledovat posun k lepšímu hodnocení současného režimu. Týká se to zejména životní úrovně a kvality a dostupnosti vzdělání, dále sociálních jistot, životních perspektiv pro děti a možnosti dovolat se práva u soudu," uvedla agentura.
Názor lidí na podmínky v různých oblastech života (v %) | |||
oblast | lepší nyní | asi tak stejné | lepší před rokem 1989 |
Nabídka zboží a služeb | 88 | 7 | 5 |
Kvalita zboží a služeb | 69 | 22 | 9 |
Pocit skutečné svobody | 67 | 28 | 5 |
Životní perspektivy pro děti | 63 | 21 | 16 |
Kvalita vzdělání a jeho dostupnost | 51 | 34 | 15 |
Životní úroveň | 50 | 31 | 19 |
Sociální jistoty | 17 | 28 | 55 |
Pořádek ve společnosti | 15 | 40 | 46 |
Úroveň morálky ve společnosti | 13 | 45 | 42 |
Poctivost, neúplatnost | 10 | 64 | 26 |
zdroj: STEM |